הסיבה לאיטר
שאלה
לכבוד הרב שליט"א,
שלום
לאיזה צד יש לאיטר להסב בליל פסח?
(במ"ש בגמ' דהסבת ימין ל"ש הסיבה, פירש הרשב"ם שהוא משום סכנה שמא יקדים קנה לוושט. ורש"י פירש משום שאינו יכול לאכול. וברא"ש כתב דנפק"מ בין הפירושים, לאיטר יד. והנה מבחינה מעשית דברי הרשב"ם הם דלא כפי המציאות שרואים הרופאים והמדענים. לכן היה נראה לקבל פירושו של רש"י, וממילא שהאיטר יסב על ימינו.
רבנו בהל' חמץ ומצה (פ"ז) לא חילק, ובפירוש הרד"ע דייק מזה דל"ש איטר משאר כל אדם. אבל אולי זה משום שלא נזכר חילוק בזה בגמ'.
ומצאתי למהר"י עמדין במור וקציעה סי' תע"ב שאכן כתב להלכה שהאיטר יסב על ימינו, אבל רוב הפוסקים שראיתי כותבים אחרת.
לכן אשמח מאד לשמוע חוו"ד הרב שליט"א בזה.
תשובה
יסב על שמאלי, למרות היותו אטר יד ימינו, שמא יקדים קנה לוושט.