דילוג לתוכן העיקרי

הפרשת תרומות ומעשרות מיין

שאלה

1. מן המוקף=מכלים הנמצאים בחדר אחד ורואה את כולם האם נחשב כמוקף וניתן להפריש מהם?
ומה לגבי להפריש בעת שהיין נמצא בתוך צינורות המשאבה והפרס ושאר מכונות וגם בכמה כלים והכל בחדר אחד? 

2. האם ניתן להפריש תרו"מ מיין שטרם נסחט ומעורב בקליפות, זגין, שמרים וכו? האם היין חייב בשלב זה בתרומות ומעשרות, חשבתי שכן שהלא יכול להאסר משום יין נסך ולכן נקרא כבר יין.... 

3. האם ניתן להפריש תרו"מ מקליפות שעוד נשאר בהם לחלוחית בכמות מסויימת, על יין שכבר נסחט מאותן קליפות? 

4. האם כיום יש חשיבות לטיב ואיכות התרומה גדול ותרומת מעשר המופרש? דהיינו האם זה משנה אם מפריש מן היפה והאיכותי או שניתן להפריש מתחתית המיכל=יין עכור ומלוכלך, שהרי גם ככה כיום זה טמא ונשפך מיד... 

5. האם מטעמת מחויבת בתרומות ומעשרות? דהיינו האם ניתן לבדוק את היין ולבלוע יין טבל ודאי? האם ניתן לטעום ולירוק? ולבלוע? מהו השיעור האסור/מותר? 

6. על פי נוסח ההפרשה המובא בסידור שיח ירושלם המעשר ראשון נשאר בפירות לאחר הפרשת התרומת מעשר, האם אין כיום מצווה לתתו ללוי? 

7. כבר שאלתי ואני שואל שוב כיון שאני רוצה להבין את הסבר וכן כי יש תוספת בשאלה: 
יין 'פורט' המיוצר באופן כזה שבאמצע תהליך התסיסה כאשר עוד נשאר סוכר מהענבים ביין, מוסיפים אלכהל מזוקק ועוצרים את התסיסה כיון שעליית אחוזי הכהל ביין הורג את השמרים, האם יין כזה יהא כשר לקידוש? 
האם זה משנה ממה מיוצר האלכהל הנוסף, אם מענבים אם מפירות אחרים אם מתפו"א? 
 

תשובה

1 א כן, אבל בחביות יין, רק לפני שתסמן תורם מאחד על הכל, אבל לאחר שתסמן, תורם מכל אחת ואחת.
ב הואיל ועתידים לצאת משם מפריש על מה שבתוכם, כי אינם כחביות, כי חבית סתומה נמכרת בפני עצמה, או משתמשים בה.
2 כל שניתן לאכלו או למצצו, ראוי להיות תרומות ומעשות.
3 כנ"ל
4 לא
5 עקרונית לטעום ולבלוע. מעשית לטעום ולירוק.
6 אם יש לוי מיוחס, מצווה לתת לו מעשר ראשון. והרב שמעון זהבי ז"ל שהיה בעצמו לוי, נתן לי מעשר ראשון, בטענה שאני לוי מיוחס.
7 אני צריך לברר עניין זה, כיצד הוא נעשה.