דילוג לתוכן העיקרי

מנהג בתר תלמודי

שאלה

תודה רבה כבוד הרב,תשובתך לשאלה אודות מנהג בתר תלמודי הייתה:

גם לפי רבנו, יש תוקף למנהגים בתר תלמודיים, גם בתחום איסור והיתר וגם בדיני ממונות וגם בענייני תפילות ומועדות.
אלא שלפי רבנו, הוא בודק כל מנהג לגופו, אם יש בו משהו שהוא מנוגד להלכה, או לאמונה, או מביא למידות רעות הוא פוסלו, ואם אין בו פגמים כנ"ל, רבנו אינו מבטלו, אבל הוא אישית לא נוהג בו, אלא אם יש לאותו מנהג שורש תלמודי.

שאלת המשך ברשותך:

מה עליי ללמוד מכך שהוא אישית לא נוהג בו? האם לא ניתן לומר שאפשר לנהוג המנהגים אלו כל עוד הם אינם נוגדים הלכה והשקפה אבל אין חובה כזו שהרי הרמב״ם עצמו הראה שהוא לא נוהג בהם ולכן לא מחוייב הלכתית בהם.

כמו כן בהתאם לרמב"ם כאשר אומרים שורש תלמודי, הכוונה למה מבחינת התלמוד? בבלי?/ ירושלמי?/ עד שנה מסוימת?/ עד תקופה מסוימת?

תשובה

רבנו כתב כיצד הוא כמורה הוראה גדול מאוד בתורה, מתייחס למנהגם. אנו הדיוטות. ברור שננהג לפי רבנו בעניינים שמפורשים וידועים, אבל בעניינים שלא ידועה לנו שיטת רבנו, כלל גדול יהיה בידינו, מורשת אבותינו. שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך. ורק מנהגים של אבות, שכבר נודע לנו ממורי הוראה שלנו שהם מוטעים, לא ננהג בהם.