דילוג לתוכן העיקרי

ברכות השחר

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב
מספר שאלות בענין ברכות השחר
1. ברכת אוזר ישראל בגבורה. האם כשאדם לובש בבוקר מכנסים עם חגורת גומי פנימית האם מברך עליו אוזר ישראל, שהרי אין הוא עצמו עושה פעולת ההתאזרות אלא היא באה מאליה?
2. האם נאמר שאשה אשר רשאית לברך ברכות השחר או מחוייבת? שהרי ברכות אלו נחשבות כברכות ההודאה, ומטעם הדברים שאף אשה מצווה להודות לה'. ואם מטעם זה נראה שאף גברים אינם מחוייבים אלא רשאים שהרי זו היא מצוה שהיא רשות להודות לה' על מה שנתן לו.
3. אשה אשר מניחה לראשה כיסוי ראש האם מברכת עוטר ישראל בתפארה שהרי סוף כל סוף מכסה היא את ראשה, או שמא יש טעם אחר לכך שמברכים על כיסוי ראש שאינו מצוי בנשים?
4. המכין מצעדי גבר מברכים רק כאשר מתכוונים לצאת מהבית אף על פי שלא יוצא עדיין מן הבית? ואם בדעתו לצאת אחר זמן ברכות השחר גם כן מברך ברכה זו?
5. אם נאמר שאשה מברכת ברכות ההודאה, האם יש להם לברך שלא עשני גויה, שלא עשני שפחה, או שמא הואיל ולא מצאנו שחז"ל תקנו ברכה כזו אין לנו לשנות אף שהדבר מתבקש?

תודה רבה וכל טוב

תשובה

1 למרות זאת, כן, כי זו דרכו, לחגור.

2 ברכות השחר הן ברכות שבח ונשים רשאיות לברכן, אבל הן אינן חייבות לברכן. כי הן חלק בלתי נפרד מהתפילות ואשה פטורה מן התפילות, וחייבת בתפילה אחת ביום, בצחות לשונה, וכן שו"ת הריב"ד ח"ב, סי' קב, עמ' שלב, שמאירי כנראה חזר בו ממה שכתב, שם בסי' ו עמ' קטו, שברכות השחר הן מצוות עשה שהזמן גרמן שנשים פטורות.

3 כן, אבל אינה חייבת, רק רשות.

4 כל שנועל כדי להלך בהן, מברך.

5 היא אינה רשאית לשנות בנוסח שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.