דילוג לתוכן העיקרי

כיריים אינדוקציה + כירה חשמלית + חשמל ביום טוב

שאלה

לגבי כיריים אינדוקציה: 
מדובר בכיריים הפועלות בהשראה מגנטית, דרך משטח זכוכית קרמית. 
השאלות: 
1.    מה דינן לעניין בשר וחלב ומה דינן לעניין הכשרה לפסח (שהרי לדעת רבנו זכוכית דינה כמתכת, ובמקרה זה, מדובר בזכוכית קרמית שמחדירים בה בתהליך ייצורה מתכות שונות לצורך השימוש בה). בהקשר זה אשמח לדעת מה עמדת הרב לעניין מחקריו של הרב דרור פיקסלר לעניין מציאות בליעה בכלים, באופן כללי)
2.    לאור דברי הרב בעניין שיטת הרמב"ם בעניין חשמל בשבת: "להלכה ולא למעשה נראה שלפי שיטת רבינו אין איסור בהפעלת מכשיר חשמלי שאין בו הבערה של גוף מתכת", האם לאור העובדה שאין כאן הבערת גחלת אלא השראה מגנטית בלבד, האם לפי דעת הרמב"ם לפחות ביום טוב יהיה מותר להשתמש בכירת אינדוקציה כזו כרגיל לכל אדם (גם הפעלתה היא באמצעות לד בלבד, ולמיטב הבנתי אין בה הבערת גחלת כלל)?
 
לגבי כירה חשמלית (לא פלטה שומרת חום, אלא ממש כירה לבישול):
מדובר בכירה שבדרך כלל יש בה כמה סלילי חימום מתחת למשטח מתכתי + תרמוסטט. בדרך כלל יש כמה סלילי חימום מתחת למשטח, ולמיטב הבנתי נעשים גחלת. כאשר מגבירים את החום, עד רמה מסויימת זו הגברה של סליל אחד, ולאחר מכן, נדלק סליל נוסף, וכן הלאה עד הדלקת כל הסלילים. כנ"ל לגבי הנמכת החום. אני מניח שניתן להשתמש בה ביום טוב באמצעות שעון שבת שמדליק אותה ומכבה אותה מבלי להגביר או להקטין את החום. 
3 השאלה: האם ניתן גם להגביר ולהנמיך את החום, והאם יש בזה משום מוליד וכו' או שמא רואים את החשמל כבר (כהיתר הרב משאש ואחרים לגבי הדלקת חשמל ביום טוב)?.
 

תשובה

1 א אין לבשל בה גם בשר וגם חלב.

ב להכשירה לפסח ע"י ניקיונה והשבתתה ל 24 שעות והפעלתה כדי שתכשיר עצמה.

ג גם אם אין בליעה, דיני הכשרות במקומם.

2 אם אין בה הבערת מתכת, עקרונית יש להתירה ליו"ט.

מעשית יש להימלך בדעות של רבנים נוספים, בגלל הנראות.

3 ע"י שעון - מותר. שלא ע"י שעון - אין להתיר.