פוגע בתפילין של ראש
מהלכות תפילין פרק ד הלכה ח לומד מורי קפאח שאם
פגע בתפילין של ראש יניח תפילין של ראש תחילה
כדי לא לעבור על איסור של אין מעבירין על המצוות.
לכס״מ יש הבנה אחרת שבה מדייק שאין לשנות את
הסדר אלא בכל אופן מניח של יד תחילה גם במקרה זה.
אם נדייק במינוחים שהרמבם משתמש בהלכה זו
נראה לכאורה שהדיוק של הכס״מ מוכרח.משני סיבות.
א.
בהלכה זו יש שני מינוחים:
1.לובש- כאשר הכוונה למניח בפועל את התפילין על היד או
על הראש.
2.מניח- בצד ( לא מניח תפילין במינוח של ימנו אלא שם בצד)
וכך הרמבם כותב :
״כשחולץ אדם תפיליו להצניען בכלי לא יניח (ישים בתוך הנרתיק)של יד מלמטה ושל ראש מלמעלה, מפני שבשעה שהוא רוצה ללובשן( על ראש או יד) יפגע בשל ראש תחלה, ונמצא שמניחה (בצד)ומוציא של יד, לפי שאין לובשין (בפועל על הראש(של ראש קודם של יד, ואסור לאדם להניח מצוה ולעבור ממנה למצוה אחרת, אלא מצוה שתבוא לידו של אדם בתחלה בה, הוא מתעסק לפיכך צריך להניח של יד למעלה, כדי שיפגע בה תחלה וילבש על הסדר.״
יוצא מן האמור שכאשר פוגע בשל ראש תחילה אז
״שמניחה ( בצד ולא לובשה בפועל -הייתי מצפה שהרמבם יכתוב שלובשה ולא שמניחה) ומוציא של יד כדי ללןבשה תחילה
שהרי ״ לפי שאין לובשין של ראש קודם של יד״ למרות
איסור אין מעבירין ויוצא מכך בגלל שהניח של יד למטה
שגורם לעצמו לעבור על המצוות.
ב.
הרמבם כותב ״שמניחה ומוציא של יד״ מעבר לזה שהרמבם
משתמש במינוחים שונים למניח ולובש. מורי מדייק שמניחה
על ראשו ואז מוציא של יד. לכאורה עם מניחה על ראשו
אז ומוציא של יד לכאורה לשון מיותרת כי הרי ברור
שיוציא של יד אחכ אם מניח קודם של ראש אלא אם
אתה מסביר שמניחה בצד ומוציא של יד ולובש של יד
למרות שזה בניגוד לאיסור אין מעבירין על המצוות כפי
שהוא ממשיך לכתוב אחכ.
מן האמור לעיל נראה לכאורה שהבנת הכס״מ
בביאור דברי הרמבם מדוייקים יותר והנפקא מינה
שאין להניח תפילין של ראש כאשר פוגע בהם תחילה
א אף שהחילוק הלשוני שלך בדברי רבנו נאה, אבל גם רבנו מברך כשמניח תפילין, אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להניח תפילין. ולא ללבוש תפילין.
ב דברי מארי שם, אות יח, שבהם האריך הרחיב בדין אין מעבירין על המצוות, וכן בירור כל הסוגיות הלרבנטיות מאוד מבוססים, שמביאה אותו למסקנה, שאם נקלע לו תפילין של ראש תחילה, אם לא יניחנו, יעבור על אין מעבירין על המצוות, בעוד שהקדמת תפילין של יד לתפילין של ראש, הוא רק עניין של סדר הנחת התפילין, שם, עמ' שמח, טור ימני, בסוף.