דילוג לתוכן העיקרי

עיטוף בטלית וקשירת ציצית

שאלה

א. לעניין עיטוף טלית בכל התפילות:
1. האם בכל המקומות נהגו עיטוף טלית בכל התפילות בימות החול? (בלאדי ושאמי וכ"ו..)
2. האם ענין עיטוף הטלית הוא גם בשבת ובחגים?
3. מה הטעם שמתעטפים בטלית בשבת?
4. האם כל דבר שבציבור כמו- קדיש, בר יוחאי, שער הרחמים, וכו.. דורש עיטוף בטלית? והאם יש הבדלים בין באלדי לשאמי וכו..

ב. לעניין צבע הטלית- אנחנו נוהגים שצבע הטלית הוא לבן עם פסים שחורים, וראיתי שכתוב (שולחן ערוך המקוצר- אורח חיים- חול- סימן ח'- הלכות ציצית סעיף ג') "וראוי גם כן שיהיה הטלית לבן, וכן נוהגים, אלא שעושים בו פסים שחורים לנוי (או כחולים זכר לתכלת)..." .
ורציתי לשאול: למנהגנו- האם ראוי להתעטף בטלית בדגם פסים וצבעים מסויימים או שאפשר גם לבן או כחול?

ג. לעניין כריכות הפתילים בטלית, בקהילה ממנה מגיע אבי קושרים עפ"י שו"ע כמנין הויה. שאלתי: מה עדיף, להישאר במנהג קהילת אבי, או לקשור כמו מה שנקרא "קשר הרמב"ם"?

תשובה

א 1 בתימן – כן. בארץ – יחידים נהגו להתעטף בטלית במחנה ובערבית.
2 בוודאי.
3 חז"ל ראו בעיטוף בטלית כבוד לשבת.
4 אלו דברים שונים, אבל הדבר ברור, שתפילה, קדושה וקדיש – בעיטוף.
אבל לגבי בר יוחאי ושער הרחמים וכיו"ב, בעבר היו שהקפידו בעיטוף, לצערנו זה הולך ופחות.
ב מנהגנו, לבן עם פסים שחורים.
ג כל אחד ינהג לפי מנהג אבותיו. אנו נוהגים כהרמב"ם.