סוכה בחדר מדרגות
השלום והברכה הגאון הגדול הרב רצון ערוסי שליט"א
מרא דאתרא דקריית אונו
גמח"ט,
שאלה בהלכ' סוכה גבי סוכה בחדר מדרגות בבניין אברכים אשר בעירנו - מצפה רימון ת"ו,
הנה נסתפקנו האם הדיירים בקומה העליונה בבניין - במקום ללכת כל פעם למטה כשרוצים לאכול עוגיה וכדו'... יצאו מביתם ויישר בחדר מדרגות יהיה להם סוכה כשרה,
מקרה א' - שתי דלתות ודופן באמצע:
נסתפקתי בכמה אופנים אם ניתן לעשות כן,
ודאי שיש זע"ז ט' בפתח עליית הגג.
בוודאי שיש מספיק לדופן עקומה.
א] וודאי שאין בעייה מצד עובי הפתח,דלא גרע מנויים שבטלים לסכך אפילו מרוחקים ג"ט. או דילמא דד"ז בעייתי?
ב] דין דופן עקומה מחמת הדלת, דלת אחת אינה בעיה שהרי די בשתיים וטפח עם צוה"פ והדלת עדיפה על צוה"פ. הבעיה עם הדלת השנייה ששם ככל הנראה אין דופן ז"ט מלבד הדלת. האם צריך לנעול את הדלת במשך כל החג בשביל שתהיה סוכה כשרה. [השוואת דין "צירים" בבונה בשבת לסוכה או שיש לחלק? {עיין מנחת שלמה (תנינא ס' נו אות ד), וכן בהגאון חזון איש זצ"ל (חאו"ח סי' נב אות יג) הב"ח (רב פעלים ח סי' לד)}]
ג] הדיירים בעלי שתי הדירות הסכימו לסוכה, ואין כאן עניין של סוכה גזולה [(הגם שזו גזילת קרקע - (דב"ק צה) דקרקע אינה נגזלת היינו רק לענין קניינים שהגזלן לא קונהו ע"י הגזילה לענין לא תגזול אכן עובר ע"ז הגזלן אולם יעו' בתוס ברפ"ה דב"מ (סא) ד"ה אלא לאו וכו דמש"כ קרקע אינה נגזלת היינו אף לענין לא תגזול שלא עובר ע"ז בגזילתו)]. ובפרט שהסוכה הזו משמשת כמקום מעבר לאחרים ולכאורה זה גופו פוסל אותה. אין כאן דירה].
מקרה ב' - שתי דפנות ודופן באמצע:
א] האם הדופן השמאלית [מעקה] נחשבת 'דופן' מחמת גוד אסיק או שמא לא מועיל?
ב] עיין בספק ב' בשאלה בית...
וע"כ אשתדל לשאול שוב האם לדינא ניתן להחיל שם שם "סוכה"?
בברכת גמר חתימה טובה
נ.ב בספק השני הכוונה להשלכה מבונה בשבת בדלת עם צירים גבי תומ"ה בצירים, עי' רמ"א תרלה בסופו עיי"ש...
א אין בעיה, אבל שישב תחת הסכך.
ב כן. צריך לנעול את הדלתות, אולם בשבת אסור, אם אין הכשר לסוכה בלי סגירת הדלתות.
ג אם הדיירים מוחלים לו על השימוש, אין חשש גזילה.
וכל זמן שהדלתות נעולות ויש הכשר סוכה, יכול הוא לשבת שם ולסעוד, אף שיש לדיירים אפשרות לעבור דרך שם.
ד כל שהמעקה מחובר לשתי הדפנות ולא אך ורק בדין לבוד, וכל שיש במעקה עשרה טפחים, אמרינן גוד אסיק, ובתנאי שיהיה מכוון לקצה הסכך, שאם יהיה מרוחק, לא כל הפוסקים מסכימים לומר גוד אסיק ולבוד.