דילוג לתוכן העיקרי

טהרת המשפחה לפי הרמב"ם

שאלה

שלום למורי
למדוני שרבנו (ומנהג תימן) לא הצריך בדיקת הפסק טהרה אלא בקינוח בלבד, והיום מכיון שבתוך עמנו אנו יושבים וכולם מורים להחמיר ולהצריך בדיקת חורים וסדקים (כך כתבת בעבר) אם אלך לפי הרי"ף הרמב"ם והנודע ביהודה שמספיקה בדיקת קינוח, והיות ובכל הדברים אני נוהג לפי רבנו. האם אחטא? האם לא פסקתי כהלכה? האם אסתכן בכרת כמי שבא על נידה ח"ו?

בשורה טובה בישרוני שבנך הרב צפניה יצ"ו מעותד להוציא ספר העוסק בטהרת המשפחה לפי הרמב"ם ומנהג תימן.

א. האם זה נכון?
ב. האם יהיה רק לפי הרמב"ם או יופיעו בו גם דעות אחרות? (אני אסביר למה אני שואל, כי לפעמים אדם פשוט לא יכול לקרוא כל כך הרבה דעות, ומכל הדעות אני ממש מתבלבל, ולכן אני מאוד מעוניין ורוב חבריי גם ככה, אם היה יוצא ממש כזה ראה וקדש, כך וכך יש לנהוג לפי הרמב"ם, ומי שמעוניין להרחיב אופקיו יעשה זאת בעזרת הערות למטה. גם השיטה של רבנו היא לא כמו השו"ע שבכל הלכה כותב "יש נוהגים" או לשונות אחרים שמבלבלים את הציבור הפשוט).

תשובה

1. מהרי"ק הורה על בדיקת הפסק טהרה, שלא בקינוח בלבד על דרך החומרה, שכך מורים כל מורי ההוראה בעת הזאת. ולכן אין לומר שמי שלא נהג כן, מסתכן בכרת.
2. ה' יהא בעזרו להוציא לאור עולם תורת הטהרה למשפחה לפי רבינו, ומן הראוי שלפחות בהערות יובאו מקורות ושיטות הפוסקים.