דילוג לתוכן העיקרי

לכבוד הרב בעניין ברכת השכיבנו בליל שבת

שאלה

כיצד צריך לברך ברכת השכינו בליל שבת?

אני מתפלל מסידור שיח ירושלים ויש שם את הנוסח הכתוב אך יש הערה שלפי הרמב"ם צריך לחתום כמו ביום חול.

שאלתי היא כזאת. הכוונה היא שצריך לומר את כל נוסח הברכה כמו בחול או שצריך להגיד כמו שכתוב שם בסידור ורק במקום "בפורש סוכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ועל ירושלים".. להגיד "המולך בכבודו.."?

יש לי שאלה לגבי ישיבה..

בע"ה שנה הבאה אני אלמד בישיבה גבוהה. ידועה שברוב הישיבות סגנון הלימוד הוא עם דגש על לימודי עיון.
מה דעתך לגבי שיטת לימוד גמרא?
האם עדיף ללמוד בקיאות עד שלב מסוים שבו כדאי לעבור לעיון?
או להתחיל ישר בשיעור א' ללמוד עיון?

תודה מראש..

תשובה

א. העיקר חתימת המולך בלי שמונה עשר פסוקים, וכל זה ליחיד שרוצה לנהוג כן. לא בציבור. כי נהגו לחתום הפורש, ואין לשנות מפני המחלוקת.

ב. אף שאני נוהג כשיטת הגמרא להקדים לימוד הבקיאות לפני העיון, ליגרוס והדר ליסבר, בכל זאת אני בדעה שתלמיד שרוצה להצליח בלימודיו בישיבה עליו ללמוד טוב טוב לפי השיטה בישיבה, מבלי לגרוע ויוסיף לעצמו, על חשבון זמנו הפרטי לימוד בקיאות. כי אם הוא יהיה חריג בישיבה, הדבר יסכן את המשך לימודיו בישיבה. או שיחליש את ההשפעה החינוכית והרוחנית של הישיבה עליו.

תשובה מאת הרב רצון ערוסי.