דילוג לתוכן העיקרי

כל הברכות הולכות אחר חתימתן

שאלה

לק"י

לצערי, איני הבנתי איך מורי קאפח זצ"ל פירש הכלל הזה בספר אהבה הלכות קרית שמע פרק א' הלכה י' אות כ"ה.
האם בברכה שאין בה חתימה הולכים אחר העיקר? האם מה שקובע הוא הכוונה או האמירה בפה?
האם כבוד הרב יוכל לפרט לי הן בסוגיית כסא דחמרא וכסא דשכרא הן בסוגיית מעריב ערבים ויוצר אור, מתי יצא ומתי לא יצא?

תודה רבה.

תשובה

יש שני כלילים בענייני ברכות. א) שכל הברכות הולכות אחר חתימתן (ק"ש, א [ט](ח).
ב) כוונה נכונה בעיקר הברכה מצילה את הברכה אף שנפלה טעות בלשון הברכה. ברכות, ח, [יא].

לפי הכלל הראשון בברכה שפותחת בברוך ומסיימת בברוך, כמו ברכת יוצר אור בשחרית שפותחת בברוך יוצר... ומסיימת בברוך יוצר המאורות, ובברכה כזו, אם פתח בשחרית ב"מעריב ערבים" בברוך הראשון, וסיים בברוך השני "יוצר המאורות", יצא כי החתימה בסדר. או בברכה אחת, החזיק בידו שכר, וברך בורא פרי הגפן וסיים תוך כדי דיבור שהכל - יצא כי החתימה בסדר.
ולפי הכלל השני, אם בשעת הברכה החזיק שכר ורצה לומר שהכל וטעה ואמר בורא פרי הגפן, יצא, כי עיקר כוונתו בעיקר הברכה הייתה כוונה נכונה והיא מצילה את הברכה.