סעודה שלישית
לק"י
שלום כבוד הרב,
באחת מההלכות היומיות אמר כבוד הרב שסעודת השבת צריכה להיות בבוקר וסעודה שלישית במנחה, כדברי הרמב"ם
אני מתגורר בחו"ל ומתפלל בבית-כנסת אשכנזי. שחרית שבת מתחילה בתשע ומסתיימת קרוב ל-12. לאחר התפילה יש קידוש בבית הכנסת וסעודה קלה, ללא פת כלל.
א. בדר"כ כל המשפחה באה לבית הכנסת לתפילת שחרית ואנו מגיעים הביתה באחת וחצי. ואז אנו אוכלים את סעודת השבת כולל קידוש מלא על היין. האם מותר לי לנהוג כך ולקדש על היין למרות שכבר זמן מנחה?
ב. האם ניתן להחשיב את הארוחה הקלה בבית הכנסת כסעודת הבוקר (למרות שאין פת), ואת הסעודה בבית כסעודה שלישית?
בברכה
א. אכן המנהגים הללו אינם כהלכה, מאחרים להתפלל, מעבר לזמנים ההלכתיים, אוכלים באיור לפני התפילה, ועוד ועוד. אבל אם נקלע האדם למציאות כזו , אזי יאכל לפני עלות השחר, כדי שלא ירעב. וזו אינה עולה לו לתפילת שחרית, רק כדי שלא ירעב. וישתדל אחרי התפילה, לפני שיגיע זמן מנחה לקדש על היין, ולאכול מזונות כשיעור קביעת סעודה. ולכן יטול ויברך המוציא וברכת המזון, ואחרי מנחה, יקיים סעודה שלישית.
ב. רק אם יאכל מזונות בשיעור קביעת סעודה.