דילוג לתוכן העיקרי

האם מותר להתחתן עם 2 נשים

שאלה

שלום
לבעלי יש חלום ורצון להתחתן עם עוד אישה כשאני האישה הראשונה. הוא אומר שמבחינה הילכתית זה מותר ויש אנשים שעושים זאת. הוא אומר שאצל התימנים זה מקובל,אנחנו אשכנזים. הוא מצא מישהיא פוטנציאלית אך אומר שאים אני לא מסכימה אז זה לא יצא לפועל,בנתיים הוא ניפגש עימה בבית קפה. היא חילונית האומרת שיש לה כוחות תיקשור (אין לי מושג מה זה אומר אך בעלי מאמין לה).אנו הולכים לרב יועץ כבר חצי שנה ולאחרונה הוא הפסיק ללכת בטענה שאינו צריך עזרה, "הוא בסדר גמור".
2 שאלות:האם מבחינה הילכתית מותר לבעלי לשבת עם אישה שאינה אישתו בבית קפה או לכל מקום אחר(היו ביניהם יחסים רומנטים אך לא אישות וכרגע אין)
האם הוא יכול מבחינה הילכתית להתחתן עם אישה נוספת ,אני מדגישה הילכתית ולא משפטית חילונית,עכשו שהחרם דרביינו גרשום ניגמר?
אני חייבת לציין שאני רוצה להתגרש עם כל הקושי בגידול 6 ילדים לבד והוא מסרב.
אודה לכם מאד על תשובה

תשובה

לפי דין תורה, מבחינה עקרונית בעל יכול לשאת אשה נוספת על אשתו. אולם מבחינה מעשית, בני עמינו הכשרים ללא הבדל עדה, לא נשאו נשים רבות. כי חובת בני הזוג לבנות בית יציב וערכי. והבעל יכול לזון ולפרנס את אשתו וילדיו, ולהעניק תשומת לב הולמת.
הבעיה התעוררה כשנוצר צורך מסויים, בעיקר בגלל מצוות פו"ר (לא כמו במקרה שלכם שיש לכם ששה ילדים שיחיו), או אם חלילה האשה חולה ואינה מתפקדת וכיו"ב, שבמקרה כזה התירו למעשה לשאת אשה נוספת, בתנאי שיש לו יכולת לזון ולפרנס שתי נשים והילדים ולתת תשומת לב הולמת לכל אחת.
כלומר שגם לפי שיטה זו, אין היתר לבעל שהוא אב לילדים, אם הזוגיות בינו ובין אשתו סבירה, או ניתנת להיות סבירה ויציבה, להתרועע עם אשה לא דתיה. זו אינה דרך דרך מותרת כלל ועיקר.
כל שכן לגבי אחינו האשכנזים שרבינו גרשום החרים כל מי שנושא אשה על אשתו, ואף שהחרם כבר עבר זמנו, קבלו אותו גם בזמן הזה, מבחינה הלכתית ולא רק משפטית.
ולכן מן הראוי שהבעל יתייעץ עם מורה הוראה שינחהו לדרך האמת.

וה' ישכין השלום בינכם.

ורצוי שהבעל יקרא בספר "הליכות תימן" להר"י קאפח, שיהודי תימן שלא קבלו את החרם דרבינו גרשום, בצנעא שהיה בית-דין, רק שלושה זוגות נשאו אשה נוספת לצורך פו"ר.