דילוג לתוכן העיקרי

ספר תורה

שאלה

לק"י

שלום לכבוד הרב

אנחנו קהילה צעירה שמתגבשת ומעוניינת להקים בית כנסת תימני, כרגע אין לנו מורה הוראה
הקהילה מורכבת מבלדי ושאמי ואנו לא מעוניינים להתפצל אלא למרות ההבדלים לנסות לקיים
מניין משותף תוך כבוד והערכה אחד לשיטת השני.
אנו מעוניינים לרכוש ס"ת על פי מסורת תימן. התחלנו לברר עם ס"ת בני עדיתנו מחירים וכו'
במהלך השיחות העלנו את נושא הסימונים בס"ת כפי שנהגו אבותינו, אך הסופרים נרתעו
ואמרו שלא מומלץ לכתחילה וגם רבני תימן לא מורים כך, היום לכתחילה.
רצינו לשמוע את דעת כבוד הרב:

א. האם כולם בתימן נהגו לסמן ?
ב. האם הבדל במנהג הסימון בתימן בין בלדי לשאמי ?
ג. האם היום מותר לסמן לכתחילה ?
ד. האם זהו בגדר מנהג אבות שמחוייבים להמשיכו ?

תודה

תשובה

א. איני יודע אם כולם אבל לפי מיטב ידיעתי רובם.
ב. אין הבדל. כולם סימנו.
ג. מותר, ואפילו רצוי, כי הדבר מסייע לקריאה מדויקת, ואין בסימונים אלו שום איסור, וכך נהגו אבותינו. ומנהג אבותינו הוא תורה. והקבלה עמוד גדול בהוראה.
והמחמירים שלא לסמן, מקלים בקריאה, שרבים קוראים בצורה משובשת, ויש שכבר מתייאשים וסומכים על החזן שיקרא, כמו אצל האשכנזים והספרדים, וכדי בזיון וקצף. וזו אינה רק קולא, אלא קלקול. וכדאי לשקול במאזני פלס, ספק ספיקא של איסור בסימונים, מול ודאי איסורים של קריאה משובשת, והלבנת פנים, וקריאה ע"י החזן, שהרבה פעמים המברך אינו קורא עם החזן מילה במילה.
ד. לענ"ד האוסר לסמן הוא בכלל מזלזל באבותיו, דור אבותיו יקלל.