דילוג לתוכן העיקרי

הדלקת נרות חנוכה בליל שבת

שאלה

בס"ד
כבוד הרב שלום
שמעתי בשיעור באתר כי בליל שבת אפשר מעיקר הדין להדליק בתחילת השקיעה נרות חנוכה. התקשיתי בחדוש זה שלענ"ד הוא מסעיר? לא תבערו אש בשקיעה כאשר הרמב"ם סובר שהשקיעה היא כגאונים, ניחא לבה"ג שסובר כרבי יוסי אבל הרמב"ם הרי רואה את השיקעה כמו הגאונים? למה יש לדייק ברמבם שעם השקיעה הכוונה בתחילת השקיעה אם אפשר להבין שהכוונה קרוב לשקיעה. מלבד זאת מסתבר כפי שכותב האגרות משה שהרמבם לא דיבר על השקיעה אלא ביום חול ולא ביום שבת. נאה כי גם במציאות שבתימן היו מתפללים מוקדם בליל שבת וכפי שכמדומני ראיתי בתיאור של ספיר , מכל מקום וכי היו מתפללים מוקדם ורק אח"כ היו מדליקים נרות חנוכה?. נראה כמו האגרות משה שהסביר שברור שלרמבם שבליל שבת היה זמן מוקדם יותר והוא מבאר שם שהכוונה לפלג המנחה ומבאר זאת שם בתשובתו. מכל מקום להדליק עם תחילת השקיעה בליל שבת נראה חידוש מסעיר בכל קנה מידה, לא לרמב"ם ולא שכך עשו בתימן כשהתפללו מוקדם. במחילה שאני כותב כך אבל נלע"ד שש דעתו של הרב יחידית היא בעניןו זה באופן יוצא דופן
במחילה ובהערכה רבה לכבוד תורתו וכתלמיד הדן לפני רבותיו
אלדד

תשובה

ידידי, מדוע התלמוד לא עסק בשאלה זו? הרי אין חנוכה בלי שבת. מילא אם נאמר אפשר מפלג המנחה. ואפשר גם אחר צאת הכוכבים, ובכל עת שיש בני בית ערים, ניחא. שלא התמודדו עם שאלה זו. אבל הרי בתלמוד אמרו, כשם שאמרו שלא יאחר כן לא יקדים. ושזמנה חצי שעה, וא"כ היה עליהם לדון בשאלה זו. וכן יש לזכור בהסתלקות כדור החמה מן הרקיע עדיין אין לילה, אלא יום, אלא שבע"ש אנו מחמירים על עצמנו. ולכן אמרתי סמוך להסתלקות כדור החמה מן הרקיע, וזאת לפי שיש ורבינו שזמן הדלקת נר חנוכה, לדידו הוא מאוד מצומצם ומדוקדק.