דילוג לתוכן העיקרי

רחיצה במים חמים בשבת

שאלה

שלום לרב ,

רבינו כותב בפרק כב הלכה ט (כמדומני) , שמותר לרחוץ כל גופו במים חמים שהוחמו ע"י דוד שמש ואפילו כותב "עונג שבת", לא הבנתי את הטענה עם החול : שאם ניקח חול של המדבר ונשים בחדר מוצל הביצה תיתבשל ואילו אם נצל את הצינורות של הדוד הם לא יחממו את המים ולכן אין בצינורות אלו ממש, אם הרב יוכל לחזור ולהסביר לי את 2 הטענות שרבינו כותב אודה לו מאוד .

בברכה חיים .

תשובה

כתב מארי שבת, כב, ט, אות ז, חול ואבק דרכים שנתחממו מן החמה, הם תולדות חמה, ואסור לחמם בהם, גזירה משום שמתחלפים בתולדות האור, כי הם ניידים, וניתן להכניסם לחדר ולחמם מחבת שנתחממה בחמה, ומבשלים בה ביצה, שאסור, מי יודע אם המחבת נתחממה באור או בחמה, שהרי ניתן להכניס המחבת הזאת ולבשל בה ביצה בבית.
מה שאין צנורות של דוד השמש שהם צריכים להיות, שם, ורק שם, שאם תזיזו משם, המים לא יתחממו מכח הצנורות, אלא הם מתחממים בגלל לכתם הלוך ושוב בצנורות הרי שהמים חַמֵי חַמָה ומותרים. כי לא יתחלפו בתולדות האור.