דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת

שאלה

לכבוד מו"ר הגאון ר' רצון ערוסי שליט"א

שלום וברכה וכט"ס.

א. ראיתי שהרב ענה לשואליו שמלאכת בורר לדעת רבנו רק כאשר מוציאים פסולת מאוכל בדבר בלול [וכ"כ האור שמח]
אולם אנני מצליח לדייק זאת מרבנו, אשמח אם כת"ר יאיר ענינו במאור תורתו?

ב. האם מותר לדעת רבנו להשרות בשבת נענע וכדו' עם מים וסבון או שמא יש בזה סרך של מלאכת בורר?
וכן האם יש להתיר הדבר בדעת מרן המחבר [שיט, ח] דהרי מה שכתב התם זה שמפרי ממש את הלכלוך?

ג. האם לדעת רבנו מותר לכתוב ע"ג אדים של חלון וכדו'?

תודה רבה!!!

תשובה

א. אכן אין הגדרה של מלאכת בורר בדברי רבינו. אבל מכלל הדוגמאות שרבינו כתב החל מפיהמ"ש, ז, א, וכן בהלכותיו, שבת, ז, ו, י. ח, יא, יד: כא, יז: שביתת עשור, א, ג, בכולן מדובר בדברים המעורבים פסולת באוכל, ושיש צורך בפעולה מיוחדת כדי לברור לנקות (פיהמ"ש) אבנים קטנות מן הדגנים או הקטניות, או לסנן, או לנפות, משמע שמדובר בדברים המעורבים שאין מקורן ניכר. והוא שהתיר לקנח עלים פסולות מן הבריאות ביוה"כ כי מקומן ניכר.

ב. נראה שמותר, כי השו"ע התייחס לאיסור להשרות כרשינין. וע"י אותה שהייה הפסולת צפה. והמשנה ברורה שם, ס"ק כח, שגורם שהפסולת תשקע כגון עפר. אבל בעלי הנענע מטרת החיטוי היא בעיקר מפני תולעים, ואלה, אם הם קיימים, הם זעירים ביותר שאינם צפים ולא שוקעים אלא מתרסקים ע"י החיטוי.

ג. כן. כי אין בכתב זה ממש, ואינו מתקיים.