קיום בכתובה
שלום לכב' מורנו ורבנו ועט"ר שליט"א.
שאלתי את הרב לגבי כתובה שמסתיימת במילים "והכל שריר וקיים" ועל זה חתימת שני עדים. אח"כ היה משפט כזה "תיבת כך וכך תלויה, ודין קיומה". ואין עוד חתימת עדים. האם זה בסדר? כב' הרב השיב לי "ואם קיים אחרי חתימת העדים, יחתמו העדים פעם שנייה אחרי הקיום, רמ"א, שו"ע, חו"מ, מד, י.".
יש לי 2 שאלות
1. האם כשכותבים "ודין קיומה" אין זה מספיק במקום "והכל שריר וקיים"? (מדובר כאן על תיבה תלויה ולא מחוקה)
2. האם גם לפי הרמב"ם והשו"ע צריך שוב לחזור ולהחתים את העדים על הקיום כפי שהרב כותב? אשמח אם הרב יציין מקור ברמב"ם.
א-ב. עלינו להראות שהקיום הוא חלק מגוף השטר, ולא תוספת על השטר. ולכן אם הקיום לפני והכל שריר ובריר וקיים, די בחתימת העדים על השטר, אך אם הקיום נעשה אחרי חתימת העדים, אף שכתב ודין קיימיה, יש צורך בחתימת העדים על הקיום.