דילוג לתוכן העיקרי

תשמישי מצוה ותשמישי קדושה

שאלה

לק"י

לכבוד הרב, שלום וברכה!

האם גם בתשמישי קדושה או מצוה יש ליזהר שלא להניח עליהם דברי חולין, או דברים הפחותים מהם בקדושה?
לשם המחשת השאלה: בתי כנסת אשכנזים נוהגים שיש להם שתי בימות: בימה המיועדת לחזן, ובימה המיועדת לספר תורה. האם מותר יהיה להניח על הבימה המיועדת לספר תורה ספרי קודש אחרים? כגון: חומשין, סידורים, גמרות? והאם יש הבדל כשמדובר במצב כמו בתי כנסת משאר העדות בהם נוהגים להשתמש באותה בימה הן לחזן והן לספר תורה?

תודה רבה, ובברכה

תשובה

מבחינה עקרונית, בימה ניידת אשר מניחים עליה ספר תורה, שהעור שלו נוגע במגע ישיר באותה בימה, הרי אותה בימה קדושה, כי היא נחשבת תשמיש קדושה, אבל אם הארגז של הס"ת הוא שנוגע בבימה, יש לברר אם הבימה היא רק גדר תשמיש דתשמיש. ואם הבימה היא מבנה קבוע בבית הכנסת, אין לה קדושה עצמית כדין ארון הקודש, שרק אם הוא נייד או מיטלטל יש בו קדושה ולא כשהוא חלק מבניין ביהכ"נ. ובאמת שהאחרונים, לרבות מהרי"ק זצ"ל, דנו על מה סמכו הללו שנוהגים להניח על הבימה סידורים או כוס שתייה לחזן או הכובע שלו וכיו"ב. וכל אחד ותירוצו. ולענ"ד אם הבימה ניידת המחמיר שלא להשתמש בבימה תבוא עליו ברכה, וכל המשתמש בה לטלית או סידור וכיו"ב, יש לו על מה לסמוך.