המשך שופר התימני המסולסל
כב' מורנו ורבנו שליט"א
לא ידעתי מדוע הרב השיב לי שלפי דעת רבנו הרמב"ם יש צורך לתקוע דוקא בשופר של כבש איל דוקא, הרי לכאורה מפשט דבריו משמע שכל בהמה שהיא ממין הכבשים כשר ואפילו שהוא לא איל. וגם חשיבות האיל נזכרה באגדתא שהוא כדי להזכיר את אילו של אברהם אבינו ע"ה, והרי אין דרך רבנו לפסוק מן האגדות.
ועוד משמע מלשון הרמב"ם שיש כל מיני כבשים. אם כן, כיוון שע"פ רבנו בהלכות מאכלות אסורות אין השופר המסולסל שייך למין החיות אלא למין הבהמות, וגם ברור שאינו ממין הפרה שהרי אינו עשוי "גילדי גילדי", אז מדוע לא נסמוך על מסורת אבותינו שהוא ממין הכבשים?
נ.ב.
בודאי שאני יודע להבחין בין אייל שהוא מין חיה לבין איל שהוא כבש בן שנתיים כמבואר בהלכות מעשה הקרבנות.
במשנה נאמר: "בשל זכרים כפופים", ובהלכה כתב רבינו, קרן הכבשים הכפוף, וכבש זכר הוא איל. ואשר לשופר המסולסל, כבר דשו בכך רבים, ואני מבין לרוחך, שהיא גם כוח להגן על מסורת אבותינו, אבל יש גבול גם להגנה, לא כשהיא מתנגשת עם מחקרים שתוצאותיהם שהשופר המסולסל אינו ממין הכבשים.