דילוג לתוכן העיקרי

שמירה על מסורת יהודי תימן

שאלה

כבוד הרב רצון ערוסי
בוקר טוב ושבוע טוב,

ברצוני להעלות סוגיה מאוד כואבת עבורי גם בתור תימני וגם בתור יהודי,
ביום שישי בצהרים במהלך שיעור שו"ת של הרב מוצפי ברדיו נשאל הרב לגבי הקראים, הוא הסביר שאפשר להתחתן בהם אם יקבלו עליהם תורה ומצוות, במהלך התשובה הוא הוסיף שהדרדעים בגלל שהם כופרים בזהר הקדוש אסור לצרף אותם למנין, אמירה חמורה זו המשווה בין הדרדעים לבין הקראים חמורה מאוד בעיניי, ממה שאני מכיר את הדרדעים בהנהגתו של הרב קאפח וסבו הם מאוד מקפידים בענייני ההלכה לפי המשנה והגמרא, הם קיבלו את הרמב"ם שידוע שקשה מאוד להבין ולקיים את פסקי הלכותיו, יש בהם תלמידי חכמים מופלגים ששמעם לא נודע בציבור הרחב מפאת צניעותם, אני אישית הכרתי כמה.
ידוע שאורח החיים וההתנהלות היום יומית של התימנים בתימן הייתה דומה מאוד לאורח החיים בתקופת הגמרא, אופי וצורת הלימוד שלהם, הידע העצום ביהדות, הצניעות והיושר היו מנת חלקם.
אני רוצה לבקש מכבוד הרב שעיניי תלויות בו לברר את הסוגיה הזו, להסביר לכוד הרב מוצפי את המחלוקת שיש לדרדעים עם נושא הקבלה המעשית והניגודים שיש לדרדעים עם הזהר לפי כל ההתכתבויות שהיו לרב יחיא קאפח הישיש עם הרב קוק ולהבהיר את הבח וגדולה שיש למעט אנשים (הדרדעים) ששומרים על גחלת ארוכת שנים.
שהקב"ה יזכנו שכל המחלוקות יהיו לשם שמיים.
אני רוצה רק להזכיר שאאין לי לא דעת ולא תבונה, אינני תלמיד חכם, אני פשוט אוהב את המסורת התימנית שהנחילו אבותינו בתימן ובראשם בעת החדשה הרב יחיא קאפח הישיש. אני אוהב לעיין וללמוד על מסורת אבותיי במקום מושבם בתימן.
שנזכה כולנו לביאת משיח צדקנו שיבאר המחלוקות ונזכה לגאולה שלמה אמן.

תשובה

הגיעה אליי שמועה זו, שהיא שמועה רעה.
לצערי, אין לי קשר אישי עם הרה"ג הרב מוצפי שליט"א, אך מפי השמועה אני למד שהוא גדול בתורה, ואיש הלכה מובהק, ואיש הבקי בקבלה. זכיתי להכיר את אביו זצ"ל, שהיה גדול בנגלה ובנסתר.
אולם, אין לי ספק שהרה"ג מוצפי שליט"א, אינו בקי בטיבה של המחלוקת בעניין ספר הזוה"ק שהיתה בתימן, ואני בטוח שיש מבעלי מחלוקת שאמרו לו דברים בלתי נכונים. ואוי לאלה מדין שמים.
הנה לדוגמה, סיפרו לי שבאחד השיעורים ההלכתיים ברדיו, התייחס לעניין הדרדעים, ואמר בתוך דבריו, שגירשו אברך מבית הכנסת בגלל שאמר בריך שמיה. דבר שלא היה ולא נברא.
אלא שאותו אברך רצה לומר בריך שמיה, בניגוד לתקנון בית הכנסת, בלי אישור הרב, ובלי אישור הציבור, ואותו ביכ"נ הוא על שם מהרי"ץ ומייסדיו והמתפללים ברובם המכריע הם נמנים על המתנגדים לדרדעים.
ואותו אברך אביו ז"ל התפלל אצל הדרדעים. והוא עצמו מדי פעם בפעם מתפלל באותו ביכ"נ שהתפלל אביו, שלא לומר שהוא ממשיך להתפלל בביכ"נ שנטען שכביכול חלילה גירשוהו משם. אבל כך דרכם של בעלי מחלוקת, שהם מספרי לשון הרע ומוציא שם רע.
וכאמור, עליהם להיזהר מאוד מאוד מדין שמים.
ועל חכמי התורה אשכנזים וספרדים להיזהר מאוד מפני בעלי מחלוקת אלו, אף שהם אברכים או ת"ח.
ובעניין זה של המחלוקת בתימן, עליהם לקיים וחקרת ודרשת היטב. ולא לדון מפרטים יוצאים מן הכלל על כלל גדול וקדוש וחלילה לכללם בכלל הכופרים.
וה' יצילנו משגיאות, והוא רחום יכפר עוון.