עלית כהן ראשון לתורה בשני וחמישי
שאלה
למדתי שכהן לא יכול למחול על כבודו ולאפשר לישראל לעלות במקומו אלא אם הוא גדול הדור בחכמה וכולם כפופים לו אבל בשני וחמישי רשאי למחול על כבודו . ועכשיו ראיתי בילקוט יוסף שאומר שאם יש שני חתנים בשני וחמישי עולים במקום כהן ומבקשים ממנו לצאת ואם לא יסכים יאמר הגבאי למרות שיש כהן יעלה ישראל במקום כהן.
השאלה שלי האם הכוונה שגם אם הכהן לא מוחל כלל על עצם העלייה אפשר לכוף אותו , או שהכוונה שהכהן מוחל על כבודו לעניין קריאה אבל לעניין לצאת לא רוצה ואז אפשר לאמר למרות שיש כהן יעלה ישראל במקום כהן.
בברכה
תשובה
לפי מנהגנו, אם אין תלמיד חכמים, וכולם שווים, לעולם יקדים את הכהן כתקנת חז"ל, ומינה לא תזוז, ואין להוציא הכהן מביהכ"נ כדי לעקוף תקנת חז"ל.