דילוג לתוכן העיקרי

אסיר

שאלה

ב"ה

מהו הדין במקרים הבאים

היכן הוא המקור להשוות דיני יהודי החבוש בבית האסורים לדין חולה שאין בו סכנה בשבת

מאכל חשוב כשר למהדרין שבושל ע"י נכרי עבור אסיר יהודי - לאוכלו

מאכל מבושל כשר למהדרין שנכרי חימם בשבת עבור אסיר יהודי - לאכלו

שימוש בכלי כשר בבית הסוהר שבישל בהם הנכרי מאכל כשר

לצאת יד"ח אכילת מצה ע"י "מצות מכונה" ליהודי המקפיד רק על אכילת מצות עבודת יד

תודה רבה

מוטי אגסי

תשובה

תבשיל מהדרין שבושל ע"י גוי אינו כשר כלל, באיסור דרבנן, ולכן רק אסיר יהודי שאין לו מה לאכול כלל, רשאי לקיים עצמו בתבשיל זה.
תבשיל שנתבשל ע"י יהודי, וחומם ע"י גוי - מותר לכל יהודי ולאו דוקא לאסיר.
לגבי שימוש בכלי כשר שבושל בו על ידי גוי, יש מקום להקל, כי בעניין בישולי גויים להבדיל מגיעולי גויים, יש אוסרים רק את התבשיל ולא את הכלי.
אם "מצות מכונה", הם בדרגת שימור גבוהה, יש והן עולות על מצות יד, והעדר ה"לשמה", כהבנתם, אינו פוגע במעלות מצות אלו, באופן יחסי למצות יד, שאולי יש בהן "לשמה" לפי כל הדעות, אבל לא תמיד השימור מפני חמץ הוא שימור בדרגה גבוהה למדי.