דילוג לתוכן העיקרי

הגומל ושליח ציבור

שאלה

שלום לכבוד הרב ויישר כח על כל פועלו !
1. האם לפי מנהג אבותינו יולדת לא מברכת הגומל מטעמי צניעות או שיש עוד טעם ?אם רק מצד צניעות האם היום המציאות לא השתנתה ?נשים היום עובדות, נמצאות בשוק וברחוב ,מדברות עם גברים ?האם לא שייך היום להנהיג שכן יברכו ?הרי מצווה לברך לא ?
2.א. אדם שעובר על מצוות בינו לבין בורא עולם מצוות דאורייתא (לא במזיד אלא יצרו גובר עליו)האם הוא יכול להיות שליח ציבור ?
ב. האם יש חילוק בימים נוראים ?
ג. האם יש חילוק בין מקום שאין שליחי ציבור עם כל ערב וכד' ?

תודה רבה לרב על הזמן שהוא משקיע

תשובה

א. לא נהגו לברך. יש מטעימים המנהג בגלל הצינעות. לענ"ד, מאחר ולא נהגו לברך גם בשאר מחלות וכיו"ב, כנראה אבותינו ראו בברכת הגומל הנאמרת בפני עשרה, כדבר שבקדושה. והצורך בעשרה, בגלל שהמברך הגומל, הוא מתוודה שהוא חייב, והיה ראוי לעונש מה'. "הגומל לחייבים טובות", והאיש הוא בעל יצר, והוא בגדר חייב. והאישה, אינה בגדר חייבת.
ב. אם מדובר במעידות, והוא שב בתשובה באמת, רשאי הוא להיות שליח ציבור, אך אם הוא מתמיד בעבירות אלו, שגגותיו עולות לו זדון, ופסול הוא להיות ש"ץ. כל שכן כשהוא פסול לשמש כש"ץ בימים נוראים.
ג. הקול הערב חשוב, אבל קודם כל כשירות רוחנית. ואח"כ כשירות חזנית.