דילוג לתוכן העיקרי

כתמים

שאלה

שלום עליכם כבוד הרב ה' יאירך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים! 1. כתב הרמב"ם באס"ב פ"ט, שאישה תלבש בגד צבעוני כדי להצילה מכתמים, ובהמשך כתב: הַכֶּתֶם הַנִּמְצָא עַל הֶחָלוּק שֶׁלָּהּ--מֵחֲגוֹר וּלְמַטָּן, טְמֵאָה; מֵחֲגוֹר וּלְמַעְלָן, טְהוֹרָה. נִמְצָא עַל בֵּית יָד שֶׁלָּהּ--אִם הָיָה מַגִּיעַ כְּנֶגֶד בֵּית תֻּרְפָּהּ, טְמֵאָה; וְאִם לָאו, טְהוֹרָה. הָיְתָה פּוֹשְׁטַתּוּ וּמִתְכַּסָּה בּוֹ בַּלַּיְלָה--כָּל מָקוֹם שֶׁיִּמָּצֵא בּוֹ הַדָּם, טְמֵאָה; וְכֵן הָאֵזוֹר שֶׁלָּהּ--כָּל מָקוֹם שֶׁיִּמָּצֵא בּוֹ הַדָּם, טְמֵאָה. האם הסייפא של דברי רבנו "וכן כל האזור שלה כל מקום שימצא בו דם- טמאה" הוא בגד הסמוך לבשרה (בימינו -תחתון) ודוקא כשהוא לבן, או שמא אפי' צבעוני שחמירים? ראיתי שהחת"ס מחמיר בבגד הסמוך לבשרה והרב עובדיה יוסף דוחה דבריו במשמרת הטהרה ח"א עמ' שפח [ או שצח], וטהרת מש"ה [של בן הרב -הרב צפניה] כתב לשאול שאלת חכם. 2. מהי דעת רבנו בבגד צבעוני הסמוך לבשרה כאשר רואה כתם בלא הרגשה ולא בעת וסתה? 3. מהי כמות הדם בה ניתן להקל? האם עד כגריס ועוד, או יותר. 4. מה הדין אם הכתם מתמשך מס' ימים? תודה רבה ותכתב ותחתם בספר החיים ובספר הזכרון.

תשובה

א-ד. אזור אינו תחתון, אבל פשוט הוא שהתחתון הוא בגד מול בית התורפה, וכל שלא הרגישה בזיבת הדם, הרי זה כתם, ואם הבד אינו צבעוני, ואם בכתם יש שיעור, הרי היא טמאה. ויש לשאול שאלת חכם, כדי לברר טיב ההרגשה אם היתה הרגשה יום אחר יום, והבגד הוא צמוד לבשרה. שיעור הכתם הוא מגריס ומעלה.