דילוג לתוכן העיקרי

שבת וברכות

שאלה

שלום לכבוד הרב! ויישר כח על כל פועלו .
1. בהלכות שבת האם יהיה מותר לנקב חבית של יין לצורך שתיית יין לדעת מארי ?מה לגבי בקבוקים וקופסאות שימורים ?
2. דבק בשבת מארי חילק בין דבק חזק לפלסטר וטיטולים והביא אח"כ את הר"א בנו שרבנו שאסר להדביק עם מים האם יש סתירה בין הדברים ?
3. נטילת ידים לדבר שטיבולו במשקה האם זה לא רק בשבעת המשקים למה גם בחרוסת ולבן וכד' יש את עניין הנטילה לטיבולו במשקה הם אינם משבעת משקים
4. לגבי חציצה בנטילת ידיים בספר ברכת משה כתב שאם לא מקפיד זה לא נחשב חציצה מה לגבי אשה שלא מקפידה על הטבעת שלה האם עדיין ייחשב חציצה למרות שהיא הדוקה קצת ?

ושוב תודה רבה לך ושבת שלום

תשובה

א. אם הנקב במגופה – מותר, שהרי החבית כלי, ואינו מתקינה ע"י הנקב.
וכן מותר לפתוח בקבוקים וקופסאות שימורים, כי הם כבר היו כלי, והכניסו לתוכן תכולה, ורק לאחר מכן סתמו אותם.
מה גם שקופסאות שימורים מושלכות ברובן, לאחר ריקון תכולתן.
ב. דבק עראי – אינו הדבקה, במיוחד שעתיד לסלקו או להישמט.
ג. רק משבעת המשקים, ומדובר בחרוסת דלילה, שאין היא סמיכה, שאם היא סמיכה אין זה בגדר טיבולו במשקה.
והחרוסת מדוללת באחד משבעה משקים, מים, או יין, או חומץ וכיו"ב.
ד. אכן כן, במיוחד כשהטבעת רפויה באצבע, וניתן לסובב אותה בקלות, מצד הדין אין חיוב להסירה.
והרבה נשים מחמירות ומסירות את הטבעות ולא אחת ששכחו את הטבעות, ומעשה היה, שאשה ראתה טבעת ליד הכיור ומדדה אותה ונטלה אותה, ובעלת הטבעת שאיבדה את הטבעת הצטערה צער גדול, כי זו היתה טבעת הנישואין שלה. ולימים בעלת הטבעת והגנבת נקלעו לאירוע משותף, ובעלת הטבעת זיהתה את הטבעת באצבע הגנבת, והתפרצה באופן רגשי, ואירעה תקרית מבישה, כי גם הגנבת נמנית על שלומי אמוני ישראל.