עדיין קשה לי בשתיים
עדיין קשה לי בשתיים!
א) בתשובתו, כבוד הרב לא מתייחס למה שאמרתי לגבי נטילת ידיים לנשים בברכה לתפילה.
ב) אכן נאמר ציווי, אבל לא ציווי על לימוד תורה, שגברים מצווים ונשים פטורות.
למה להוציא "אישה הלומדת תורה מכוח הצורך לדעת מה מותר ומה אסור" מכלל המילים "דברי תורה"?
הייתכן למלא את הצורך הזה ללא ברכה שהיא היא הביטוי לכוונת האישה לעבוד את ה' (ולא כדי לקבל תואר דוקטור באוניברסיטה)?
מאז ששמעתי את השיעור, אני באיוש ותשובת הרב לא הרגיע אותי (וזה מתוסף לכל הסיבות האחרות למסיבות).
אלישבע
לימוד תורה שהוא חובה מעבר לצורך לדעת את המותר ואת האסור, אלא בגלל שה' כרת איתנו ברית, שנהגה בתורה יומם ולילה, הוא המצוה לעסוק בתורה. וביסוד מצוה זו, בגלל שה' ברא יצר הרע (=בעיקר היצר המיני), וה' ברא תורה סם נגד יצר הרע, שהואיל וההלכה מתייחסת לגבר, כיותר יצרי, היא ציוותה דווקא אותו להגות בתורה יומם ולילה, כדי לרסנו, ולהכשירו לעבוד את ה'. ואם הוא אינו עוסק בלימוד תורה, הוא ייענש על כך, מלבד שבוודאי יצרו יכשילו. לכן האישה, שהיא פחות יצרית, לא נצטוותה לעסוק בתורה, במובן של להגות בה יומם ולילה, ולכן היא לא נענשת אם לא עסקה בתורה, ואינה מברכת על לימוד התורה שהיא לומדת לצרכה שתדע המותר והאסור.