דילוג לתוכן העיקרי

חדר"ג

שאלה

תלמידים המתמידים בשיעורי מארי הידועים לי בשם: הרב מלמד, זכריה טובי, חיים גיאת, הרב אבשלום עדן ז"ל, שלמה צדוק, חיים צדוק, ומר משריקי ז"ל ... והמעשה כך היה: מי שהוא שאל אם מותר לאישה להיות ערומה בבית עם בעלה והרב קאפח אמר שכן וציטט את הביטוי ההלכתי: "כל מה שהבעל רוצה עושה" (זה לא הביטוי המדויק אבל זה עניינו). הציבור הופתע, המקשן הקשה, היו דברים, ואז מארי אמר כמדבר לעצמו ופסק: "רבנו גרשן יצטרך לתת את הדין".

ש"מ אין הרב חושש לשבור מוסכמות לא נכונות וש"מ כשהרב נדרש להלכה אינו נמנע בגלל קושי יישומה וש"מ הרב מציג בפני התלמיד אתגרים להתעלות כדי להוציאו מהבוץ וש"מ הרב סומך על התלמיד שיבחר בטוב ואינו חושד בו וש"מ שאין לערבב שיקולים זרים עם ההלכה וש"ם שאם לא מלמדים את האופן המותר, מקבלים את כל האופנים האסורים.

ואין טוב לנפש כהלכה פסוקה.

תשובה

לפניך תשובתו של ידידי, הרה"ג אברהם חממי שליט"א, שהוא מוסמך מאוד בכל מה שקשור לדברי מו"ר מהרי"ק זצ"ל ולתשובותיו:

לק"י יום שני כח סיון תשע"ה לפ"ק בשכ"ו לשטרות. לסדר "כי כל העדה כלם קדשים".
לכבוד
ידידי ועמיתי הרה"ג רצון ערוסי שליט"א
רבה של קרית אונו
וחבר מועצת הרבנות הראשית
כנהר שלום !
מה שנשאל כת"ר באתר 'נצח ישראל' כד סיון תשע"ה וז"ל השאלה [עם הוספות ותיקונים בסוגריים]:
מי שהוא שאל, אם מותר לאישה להיות ערומה בבית עם בעלה. והרב קאפח אמר שכן. וציטט את
הביטוי ההלכתי: "כל מה שהבעל רוצה עושה" (זה לא הביטוי המדויק אבל זה עניינו). הציבור הופתע,
המקשן הקשה, היו דברים, ואז מארי אמר כמדבר לעצמו ופסק: "רבנו גרשן יצטרך לתת את הדין".
[ומסקנות השומעים מאותה שמועה]: ש"מ אין הרב חושש לשבור מוסכמות לא נכונות, וש"מ כשהרב נדרש
להלכה אינו נמנע בגלל קושי יישומה, וש"מ הרב מציג בפני התלמיד אתגרים להתעלות כדי להוציאו מהבוץ,
וש"מ הרב סומך על התלמיד שיבחר בטוב ואינו חושד בו, וש"מ שאין לערבב שיקולים זרים עם ההלכה,
וש"ם [וש"מ] שאם לא מלמדים את האופן המותר, מקבלים את כל האופנים האסורים. ואין טוב לנפש כהלכה
פסוקה. עכ"ל השאלה.
ואשיב: אני לא שמעתי שאלה זו בבית המדרש של מארי, וכמובן לא את התשובה. ופשיטא דפשיטא
לא את המסקנות [ש"מ X 6 ] העולות מתוך אותה שמועה. ואיני יודע מה כוונת האומר בשם מארי שרבנו גרשן
[גרשם] יצטרך לתת את הדין, איזה דין יתן רבנו גרשום.
אך באוצר התשובות של מו"ר זת"ל נשאל:
האם מוסכם הוא שלדעת הרמב"ם אשת-איש בביתה יכולה לילך בגילוי ראש גמור, כפי מה שהביא
הב"י באבן העזר.
והשיב: (יג כסלו תשל"ו) בביתה יכולה להתהלך עירומה לגמרי וכך שנינו [חלה (פ"ב מ"ג) וראה הלכות
ברכות (פ"א ה"ט וציון כה)] האשה יושבת ופניה טוחות בקרקע וקוצה לה חלה מפני שיכולה לברך. ומנהג
אבותינו תורה, שבקושי רב קורות ביתה רואות שער ראשה [ראה עובדא דקמחית יומא (מז).] וכמי שכפאה שד
מחליפה היא את בגדיה וכסוי ראשה. עכ"ל מארי.
זה מה שיש לי להשיב. ויהי רצון שיזכנו בורא עולם לברך על המוגמר בקרוב, ושיסלק את כל המפריעים
לעשות רצונו כרצונו, ושלא נתלה בוקי סריקי במשנתו של מארי. אמן, כן יאמר בעל הרחמים.
בברכת התורה ולומדיה
המצפה לרחמי שמים מרובים
ער"ח אחי"ה
פה עיה"ק ירושלם ת"ו