תשובת הרמב"ם לעובדיה הגר
אחרי שהרמב"ם מסביר בעריכות שזהות הגר אינה ביולוגית, הוא מסיים "אברהם אב לך" (היינו לא אבאות גנטית) ואומר: "הוא הדין לשאר הברכות והתפילות שלא תשנה כלום". ברור שזה כולל את הברכה "שלא עשני גוי". אבל אתה מוכיח שהרמב"ם לא מתייחס לברכה זו, והעובדה: עובדיה הגר לא שאל על זו ספציפית. אין זה הוכחה משום שעובדיה הצדיק העמיק לשאול בכמה לשונות שבתפילה. ועוד, אתה מצדיק את הברכה "שעשני ישראל" (נוסח הירושלמי ה"מתוקן") ואומר שזה "כמו שאישה אומרת שעשני כרצונו".
שאלה א) איפה מצאת ברכה כזו לאישה? שאלה ב) האם מותר לחדש ברכות שלא תקנו חז"ל?
א. האבהות של אברהם מאפשרת לגר לומר 'אבותינו', אך לא משנה את העובדה ש'עשייתו' כלומר לידתו לא הייתה 'לא-גוי'.
ב. אני הזכרתי שיש פוסקים שהציעו נוסחים אלטרנטביים, כגון 'שעשני ישראל', ואז אחד השומעים העיר שזה כמו הנוסח האלטרנטיבי 'שעשני כרצונו', ועל זה אמרתי 'בדיוק', אך לא היה בדבריי כל אישור לנוסח זה ולנוסח זה כאחד.