דילוג לתוכן העיקרי

דין הקולפן בשבת

שאלה

יורנו רבנו מה דין הקולפן בשבת, ראיתי בספר הלכות לבת ישראל ע"פ פסקי הרה"ג רצאבי שהקולפן מוקצה מכיוון שנחשב לכלי שמלאכתו לאיסור. לעניות דעתי ולמיטב הבנתי נוכחתי לראות שאין איסור בקילוף בשבת לרוב הפוסקים וישנם כאלה, כמו שש"כ ומנוחת אהבה שעושים הבחנה בין פירות וירקות שהקליפה אכילה או לא , או שהיא דבוקה ( כמו בתפוז) לפרי עצמו ונחשבת כמקשה אחת או שלא דבוקה ( בצל ושום) . רציתי לדעת גם אם לשיטתנו ישנה הפרדה או שהדבר מותר ללא כל חשש? (אני נוהג לפסוק לפי המהר"יץ אך לא מצאתי התייחסות לא בספריו הוא ולא בשו"ע המקוצר או עריכת השולחן). מחילה מכבוד תורתך.

תשובה

א. קולפן של מלפפונים וגזרים וכיו"ב, איני מוצא שיש מקום לאסור, שהרי קליפה זו אינה בורר, כי הקליפה אכילה לבני אדם ואין לומר, לבעלי חיים.

והקולפן הוא סכין, וכמחתך בסכין.

וזהו הקולפן שאני מכיר.

ב. ואם יש קולפן לפירות, כמו תפוזים וכיו"ב, כי קליפותיהם אכילות, לפחות לבעלי חיים.

ואם אינן אכילות כלל ועיקר, מאי שנא ממפצח אגוזים, שהרי מותר לפצח אגוזים, וכן שקדים וכיו"ב.

ולכן גם בכאלה, איני מוצא טעם לאסור.