השופר התימני המסולסל הוא המנהג העתיק
שלום לכב' מורנו ורבנו הגאון רבי רצון ערוסי יש"ל!
לפני שנים שאלתי את כת"ר בעניין השופר התימני המסולסל כך: "אני תמיה מדוע יש החושבים כי השופר התימני המסולסל הוא של מין חיה (דישון, "קודו". וקשה עליהם כי האונקלוס ורס"ג ביארו שהדישון הנזכר בתורה הוא "ראם", והרי קרני הראם כלל אינם דומים לשופר התימני).
והרי מבואר במסכת חולין נ"ט ע"א וברמב"ם הל' מאכלות אסורות ההבדל שיש בין קרני החיה לקרני הבהמה. והתנאי להיותו חיה הוא או שקרניו מפוצלות או שיהיו גם כרוכות (היינו שופר בתוך שופר כקרני השור) וגם חרוקות וגם הדורות כקרני הצבי. והרי עינינו הרואות כי אין את כל 3 התנאים הנ"ל בשופר המסולסל, הוי אומר שהשופר התימני המסולסל מין בהמה הוא ע"פ הגדרות חז"ל ולא מין חיה. עוד במסכת חולין נ"ט ע"א וברמב"ם הל' מאכלות אסורות מבואר ההבדל שיש בין קרני החיה לקרני הבהמה. ע"פ הסימנים הנ"ל ברור כשמש בצהריים כי השופר המסולסל הוא מין בהמה ולא מין חיה. וכידוע, יש במין בהמה רק 3 אפשרויות ע"פ התורה או שזה מין הבקר דהיינו פרה או שהוא מן הצאן היינו או כבש או עז, וזה ברור לנו שזה לא יתכן שהשופר המסולסל ממין פרה כיוון שקרני פרה עשויות "גילדי גילדי", והרי עינינו רואות ולא זר, כי השופר המסולסל כלל אינו כך. יוצא שנשארו לנו רק 2 אפשרויות, או שהוא מין כבש או שהוא מין עז. אם כן, למה לא נסמוך על מסורת אבותינו שמן הכבשים הוא?" כת"ר השיבני שעלי להוכיח שהשופר התימני הוא ממין הכבשים ולא מן העיזים.
שאלתי כעת היא כך. א. מדוע שלא נסמוך על מסורת אבותינו שהשופר המסולסל הוא מן הכבשים? (ההגדרה המדעית של השופר הזה ששיך ליצור הנקרא "קודו" אינה רלוונטית הלכתית, כיוון שיתכן שלפי התורה הוא מין ממיני הכבשים, כי הוא לא פרה ולא עז ולא חיה כפי שכתבתי לעיל)
ב. גם אם אין יוצאים בו לפי רבנו, מדוע שלא נסמוך על מסורת אבותינו זצ"ל כמו שיש דברים המקובלים בידינו שהם נגד רבינו. ועוד שפשט המשנה מוכיח שכל השופרות כשרים מלבד של פרה, אז אולי אבותינו הבינו את הסוגיא אחרת מרבינו, וגם נראים דבריהם יותר מדבריו, כי לדברי רבנו יוצא שהסוגיא חולקת על המשנה מן הקצה לקצה! וזה דחוק מאוד!
ברוך תהיה!
אם כן עתה, לאור דבריך הנ"ל, אתה צריך להוכיח, שאכן מסורת אבותינו מקידמת דנא, מלפני הרמב"ם, לתקוע בשופר המסולסל.
זאת ועוד, יהדות שרעב לא הכירה ולא השתמשה בשופר המסולסל, רק בשופר האיל הכפוף.