דילוג לתוכן העיקרי

מקום ישיבה בבבית כנסת

שאלה

לכבוד מארי ערוסי שלום רב
לפני כשנה וחצי נפטר סבי איש יראה שמיים מאוד ועם כך ניתפנה המקום שלו בבית כנסת
אצלנו בדרך כלל נהוג שהבנים יושבים במקום האב (לסבי יש שני בנים אבי מורי שהוא דתי ודודי שהוא חילוני) לאחר כשנה אבי לא רצה לשבת במקום סבי לבנתיים ואני התיישבתי במקומו
לאחר כחצי שנה אמר לי אח של סבי שיש לי לפנות את המקום שדודי החילוני מגיע (יש לציין שהוא גדול מאבי) ולתת לו לשבת במקום סבי דחיתי יפה את הצעתו ואמרתי לו שזה לא הגיוני שאני אטרטר כל פעם ממקום למקום ושיש לי שם סידור וכו וזה לא מתאים ובנוסף גם אמרתי שאני ישאל רב וזה מה שמפנה אותי לשאלה זו..
אין לי בעיות לא לשבת שם בכלל ושיהיו לי ילדים אני יצטרך לעבור מקום בגלל הצפיפות, בעיקרון אני רוצה לשבת שם בגלל שלידי יושב איש בקיא מאוד במנהגים ואני לומד ממנו המון
והסיבה העיקרית שאני לא אוהב את הרעיון כי סבי היה איש ירא שמיים ואיך אני יתן לדודי לשבת שהוא חילוני (מבחינת ההלכה הרי הוא כעובד עבודה זרה) ולעשות בושה כל כך גדולה לסבי בבית כנסת
אני יודע עד כמה כאב לסבי שדודי מחלל שבת ולא בא לבית כנסת עד כדי שהוציא אותו מירושתו ואילו אותי הוא אהב שאני מנהל אורח חיים דתי ובא לבית כנסת
1. האם אני צריך לעבור מקום באופן קבוע?
2. האם אני צריך לעשות כפי שאמר אח של סבי ולפנות לו את המקום שהוא בא?(למרות שבמקרה כזה אני יעדיף כניראה לעבור באופן קבוע בגלל הטרטור אבל אני עדיין רוצה לדעת האם זה נכון מבחינת ההלכה)
3. או האם להמשיך לשבת במקום כרגיל

דרך אגב דודי מגיע לתפילת ערבית שלשבת בין פעם בשבוע לפעם בחודש
סליחה על אריכות השאלה

תשובה

אם אדם ירא שמים נפטר, ולו שני בנים, אחד ירא ה', ואחד מחלל שבת בפרהסיא, יש להעדיף את הבן שהוא ירא שמים, ולהושיבו במקום אביו ז"ל, אע"פ שבן זה יותר צעיר, כי כבוד הוא למנוח וזכות לו, שזכה לבן כזה.

היה והבן שהוא ירא שמים, אינו מגיע לבית הכנסת הזה, או שאינו רוצה לשבת באותו מקום, מסיבות סבירות, נכון להעדיף את בן הבן , אם הוא ירא שמים, על פני הבן שהוא מחלל שבת בפרהסיא.

אולם לצערנו הרב, לא תמיד מצליחים חברי הוועד להתנהל, לפי הכללים הנ"ל, בגלל חשש לריב ומדון.

ולכן בנסיבות שתיארת, עדיף שתשב במקום סבך, ואם דודך שהוא מחלל שבת מגיע לביהכ"נ בליל שבת, מדי פעם בפעם, ואם הוא דורש במפגיע לשבת במקום סבך (אביו) ז"ל, עצתי היא שתכבד אותו, כי בכך תקרב אותו, ואף שזה גורם לך להתנייד, כי בכך אתה זוכה לשני דברים, שאתה הוא שיושב ברוב המקרים במקום סבך ז"ל, שהיה ירא ה', ואתה הולך בדרכו, ודבר שני, שאתה נמנע ממחלוקת עם דודך, ומאפשר לו אולי להתקרב ולחזור בתשובה.