דילוג לתוכן העיקרי

תפילה עפ"י נוסח הרמב"ם

שאלה

שלום לכבוד הרב.

זכיתי לרכוש סידור בהוצאת נוסח תימן המתהדר בשם סידור הרמב"ם.

האם ראוי לנהוג לפיו ולדוגמא, לא מופיע עלינו לשבח בסופי התפילות?

הרב ענה לי בעבר על נושא מנהג נישוק הציצית במהלך קריאת שמע וציין שמורנו מתנגד למנהגים בתר תלמודיים ושיש בהם סירכה הלכתית. האם גם מנהג אמירת עלינו לשבח נכנס להגדרה זו על אף שעלינו לשבח היא תפילה נעלה לראש השנה ומקורה עד כמה שידוע לי כבר מתקופת התלמוד אם לא לפני.

תשובה

עשה לך רב והסתלק מן הספקות, כי על כל שינוי ממנהג נוהג, צריך לשאול מורה הוראה, כי יש לכל שינוי השלכות.

אשר לדוגמה שציינת עלינו לשבח, אכן המנהג לסיים את התפילה באמירת עלינו לשבח, הוא מנהג מאוחר לרבינו, אפילו המאירי טרם הכירו. ואינו בכתבי היד הקדומים של יהודי תימן.

ועלינו לשבח היא תפילה נשגבה שלקוחה מתפילת מוסף של ראש השנה.

ואמירתה כל יום שחקה את ההתייחסות הקדושה לה ויש אומרים אותה כשהם כבר מהלכים בצאתם מביתה כנסת החוצה, וחבל.

לכן אם אתה מתפלל עם ציבור שאינם אומרים עלינו לשבח, אין בעיה. אולם כשאתה מתפלל עם ציבור שאומרים עלינו לשבח, אל תשנה ממנהג המקום.

ואם אתה מתפלל יחיד, אל תאמר עלינו לשבח, ולא מתוך זלזול במנהגים, אלא מתוך שעליך לשמור על יחס חיובי לתכנה ולשגב שיש בה.

תוכל להאזין להלכה יומית בעניין זה באתר קהילת נצח ישראל באודיו.