בדיקות לפני תשמיש
שלום עליכם מארי.
ראיתי שהרב ענה תשובה באתר, וכך כתב: "אישה שאין לה וסת קבוע, צריכה לבדוק עצמה לפני התשמיש, ואם הבדיקה טובה, ישמש".
האם כך הרב מורה הלכה למעשה, שכל אשה שאין לה וסת קבוע [וכך מציאות רוב הנשים בימינו כידוע] צריכה בדיקה לפני תשמיש?
אם כן, האם הרב מורה גם לבדוק אחר תשמיש, כלשון רבנו (פ"ד מאסו"ב הי"ג): "דרך בני ישראל ובנות ישראל לבדוק עצמן אחר תשמיש"?
שאלתי זו נובעת גם ממש"כ בבאר מרים (פ"י סע' יד) שמנהג תימן שלא לבדוק כלל, בין בבעלת וס"ק בין שאינה בעלת וס"ק. [ואפילו לא 'בדיקות הרי"ף'.]
תומ"ר
שאלותיך חשובות, אבל הן לא מיועדות לרבים, כי גם להללו שפוסקים כמו הרמב"ם, רבים לא נוהגים כן, ואין בזה מכשול.
אבל הבדיקה לפני התשמיש, היא רווח והצלה גם לפוסקים שאינם פוסקים כשיטת רבינו, וזאת משום שבימינו רבות מאוד שאין להם וסתות קבועים, יש כאלה שיש להן מעין וסת, לדוגמה שלפני 20 יום ולא רואות, אך מ 20 ואילך אין להן וסת.
ויש גם המינימום האמור אין להן, ולכן שיטת רבינו על בדיקה לפני תשמיש היא פתרון, כדי לסייע בידי בני הזוג לקיים מצוות ה', וגם למנוע מחשש זליגה לעבירות וד"ל.