דילוג לתוכן העיקרי

חבר בבית הכנסת

שאלה

כבוד מעלת תורתנו הקדושה גאון עוזנו ותפארתנו הרב רצון היקר!

מועדים טובים.

בבית הכנסת שלנו ברוך ד' אוירה תורנית ונעימה באים בשמחה להתפלל ולשיעורים וחווית מפגש החברים בתפילה מרוממת.
לפני כשנתיים ויותר בחר אחד מהחברים להגיע טרם תפילת מנחה שלשבת וללמוד עם בניו, גם בזמן שמתחיל השיעור הקבוע מזה שנים, הוא מלמדם בקולי קולות והריכוז לשיעור הקבוע אינו.
לבקשתי אותו {בשיחה אישית עימו} לתזמן את הלימוד המבורך עם בניו באופן שיסתיים טרם הלימוד הקבוע ענה לי "זה כמו בית מדרש כל אחד לומד".

בתפקידי כגבאי שמתי לב גם שמביא שתייה חמה בזמן לימודו מלכלך את מפת בית הכנסת הכוס/כיור בקפה ורק לאחר תחנונים חוזרים ונשנים {מעל ל 3 שבועות} התרצה וכבס המפה.

- כעת בשחרית חוה"מ בזמן ההושענות מלמד את בנו בקול רם תוך כדי תפילת השליח ציבור, גם כאן שוב מתעלם מבקשתי וממשיך כרצונו -.

גם אינו משתתף עמנו בתפילות ובוחר איזה תפילות ומתי כן להכנס לבית הכנסת.

במשך השנה ואפילו אם הגיע זמן המנחה שלשבת אינו מוכן להשאר ולהשלים למניין, תפילות מנחה רבות הותרנו בגלל זאת את בית הכנסת ריק ושמנו פעמנו לבית הכנסת האשכנזי ע"מ להתפלל במניין.
ניסינו פתרונות יצירתיים שונים כהקדמת התפילה והשיעור הקבוע לאחריה - גם כך נשאר עם בניו לכמחצית השעה ולימדם כנ"ל. ביקשתי מתלמיד חבר שלו לכתוב לי מי רבו שאשתפו במצוקתנו וידבר עימו. למעלה מחודש לא נעניתי, הבנתי שאין מציאות כזאת
והפתרון, צריך להיות אחר.

יתן ד' יתברך לכבוד הרב עצה כי מפיו דעת ותבונה, ילמדנו רבנו וייעצנו ו"האמת והשלום אהבו"

תשובה

אם הנתונים הם כפי דרריך, הצדק עם הציבור, לא עמו.

ועליו לנהוג לפי כללי המקום, ואסור לו לשמש כמטרד, גם אם כוונתו לשם שמים, כשהוא מלמד עם בניו, וכיו"ב.

ולכן, אם פניותיכם אליו לא הועילו, ואם אין לו רב או ידיד שיכול לשכנע אותו, נסו באמצעות אשתו, ואם גם זה לא הועיל, פנו לרב המקום.

ואם אין רב במקום, התרו בו בכתובים, שתיאלצו לפנות לבי"ד, כדי להוציאו מבית הכנסת.

וה' יערה רוחו ממרומים, וישכילו לנהוג כהלכה, וייטע השלום ביניכם.