דילוג לתוכן העיקרי

שמיעת קידוש ממיץ ענבים

שאלה

אם שמעתי אדם שעשה קידוש על מיץ ענבים מבושל, ולפי שיטתו יהיה מותר, האם יכול להיות שיצאתי ידי חובה?
כמו שמארי התיר עניית אמן לברכת 'לקרוא את ההלל' , למרות שלשיטתו חובה לענות אמן על ברכה כתקנה, וברכה לבטלה אסור לענות עליה אמן. כיון שהוא סובר שבמחלוקת הפוסקים מותר לענות אמן.(כך הובא בשמו בברכת משה)
ולעניינו, למרות שיכול להיות שאין זו סברא הלכתית , אבל אולי נאמר, כיון שאותו ישראלי עשה קידוש כתקנו לפי שיטתו, מדוע לא נאמר גם שיוכל להוציא אותי בשמיעה.

ואני לא מדבר על איסורים, כמו למשל אדם שמותר לו לחמם משהו בשבת שלנו אסור, שאוכל להנות ממה שחימם.

ברוך תהיה

תשובה

השומע קידוש שקידש על יין שאינו כשר לקידוש, לפי רבינו, לא יצא ידי חובת קידוש.

שונה הדבר לענות אמן אחרי מברך שמברך על הלל של ר"ח, לפי הפוסק שלו, או מברך לקרוא את ההלל לפי הפוסק שלו, אין המברך מברך ברכה לבטלה, כי הוא מברך לפי הוראת הפוסק שלו, והשומע רק עונה אמן, על ברכה שאין המברך עובר עבירה כברכתו.