דילוג לתוכן העיקרי

קידוש על הלחם בבוקר

שאלה

שמעתי מאחד מגדולי תלמידי מארי יוסף, שאפשר לעשוץ קידוש בבוקר על הפת. האם זה נכון, ואם כן איך עושים(קוראים פסוקים לפני כן)?

מִי שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן בְּלֵילֵי שַׁבָּת וְשָׁכַח וְנָטַל יָדָיו קֹדֶם שֶׁיְּקַדֵּשׁ הֲרֵי זֶה מְקַדֵּשׁ עַל הַפַּת וְאֵינוֹ מְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן אַחַר שֶׁנָּטַל יָדָיו לַסְּעֵדָּה. וּמִצְוָה לְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן בְּיוֹם הַשַּׁבָּת קֹדֶם שֶׁיִּסְעֹד סְעֵדָּה שְׁנִיָּה. וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא קִדּוּשָׁא רַבָּה. מְבָרֵךְ בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן בִּלְבַד וְשׁוֹתֶה וְאַחַר כָּךְ יִטּל יָדָיו וְיִסְעֹד. וְאָסוּר לוֹ לְאָדָם שֶׁיִּטְעֹם כְּלוּם קֹדֶם שֶׁיְּקַדֵּשׁ. וְגַם קִדּוּשׁ זֶה לֹא יִהְיֶה אֶלָּא בִּמְקוֹם סְעֻדָּה: (הל' שבת פכ"ט הל' י)
קשה לומר זאת לאור ההלכה הנ"ל
כל ההיתר נאמר לפני כן על הקידוש בלילה(במיוחד ששם כתוב בלשון 'היה מתאווה לאכול פת' וזה אפשרי יותר בלילה שאסור לקבוע סעודה כמה שעות לפני, אבל ביום אין חשש כזה).
לכן נראה לי שקצת קשה לומר זאת לשיטת רבנו.

תשובה

בקידוש של יום שבת, להבדיל מקידוש של ליל שבת, רק ביין, לא בפת, וגם לא בשיכר.