דילוג לתוכן העיקרי

בירור הליכות תימן

שאלה

בס"ד שלום עליכם כבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א.
1) לגבי פסיקת ההלכה, האם רבנים תימניים - בלאדים פוסקים רק לפי הרמב"ם ומהרי"ץ, ורבנים תימניים - שאמי פוסקים רק לפי שולחן ערוך ושתילי זיתים? איך יודעים מתי שאמי יכול לפסוק כמהרי"ץ ובלדי כשתילי זיתים?
2) כבוד הרב כתב במספר תשובות "על פי עדות מהרי"ץ..." האם עדויות אלו של מהרי"ץ והשתילי זיתים מופיעים בספר מסויים שאפשר לרכוש וללמוד על עדויות אלו?
3) שאלתי לגבי הגילוח בספירת העומר לגבי שאמי והשבת לי שכנראה זה כולל את השאמי כי גם השתילי זיתים הפגין שזוהי טעות וגם הוא היה מסתפר בימי הספירה, האם זה מופיע בספרו "שתילי זיתים"?
4) האם כבוד הרב יכול להמליץ לי על רבנים שמשתייכים לקהילת ה"שאמי" שאוכל לקבל מהם תשובות למנהגינו כפי שהרה"ג יוסף צובירי זצ"ל היה פוסק? או שמא הספרים שמארי צובירי כתב כגון "ויצבור יוסף בר" הם השריד האחרון לאחר הסתלקותו לחיי נצח ולא יהיה מענה לשאלותיי כפי מנהגינו? (נ. ב הקיצור שולחן ערוך להרה"ג יצחק רצאבי שליט"א כולל גם את השאמי אבל לפעמים כשהוא כותב לפי ה"שאמי" זה לא בדיוק כמו שהרה"ג צובירי זצ"ל פסק).
תודה על כל התשובות ועל הסבלנות להשיב לכול השואלים חזק ואמץ!! ושבת שלום.

תשובה

1. רבנים תימניים בלאדים אינם פוסקים רק לפי הרמב"ם ומהרי"ץ, כי יש מנהגים שקדמו להרמב"ם ואינם כהרמב"ם. ויש מנהגים בהשפעת השו"ע, שחדרו לתימן אחרי הרמב"ם, שלא כהרמב"ם. ויש מפסיקותיו של מהרי"ץ, שלא כל הבלדי נוהגים כמותו. רבנים שאמי, יש להבחין בין צנעא לאיזוריה, ובין שרעב ודרום תימן. שרבני שאמי צנעא, נוסח התפילה שלהם ככנסת הגדולה של הר"י צובירי, ובשרעב תפילת החודש. שתילי זיתים קנה שביתה בצנעא ואפילו בקרב הבלדי, אך לא בשרעב. אך לא תמיד פסקו כמו שתילי זיתים, ואפילו לא השאמי. ובשרעב במאתיים שנים אחרונות, השו"ע היה הבסיס לפסיקתם, ויש כאלה שחשבו את הגהות הרמ"א להגהות של ר"י קארו, ופסקו כמותן עד לעלותם ארצה.
2. עדויות אלה נמצאות בכתביהם.
3. דבריי התבססו על עדותו של מהרי"ץ בשו"ת פעולת צדיק ח"ב, עו, עליו ועל הר"ד משרקי. ובספרו שת"ז נטה כהמקילים לעניין תספורת, עיין שם בהגהות.
4. לצערי, איני מכיר היום רבנים שהם מוסמכים להשיב על מנהגי השאמי, אבל אין פירוש הדבר שאין כאלה.