דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות לכבוד הרב...

שאלה

1) בשכונתי לא תמיד נשמע קול התרנגול בבוקר, אך את קולו של הטווס אני מרבה לשמוע. האם יהיה מותר לפי התלמוד לברך ברכת הנותן לשכוי בינה על קול הטווס?
2) בעניו צביעת השער: אני מרבה לראות, ובעיקר בתקופת אדר, בחורי מכינות אשר מלבנים את שערותיהם. כידוע יש איסור בדבר צביעת השיער, האם יש חילוק הלכתי בין הליבון (הסרת הצבע) וצביעה בצבע?
3) מהו לזרוק קולמוס שהשתמשו בו לכתיבת סת"ם ומגילות וכו' לאשפה? והתניא תשמישי קדושה נגנזין, תשמישי מצווה נזרקין.
4) בכתובה שלי חלה טעות במילה "קשוט" ובמקומה נכתבה "קושט" (ככתוב בספר משלי שלמה) האם מותר לי להמשיך להתייחד עם אשתי? האם זה סימן רע שמצביע על אי אמינות בין הזוג?
בתודה, ובברכת וקול התור נשמע בארצנו...

תשובה

1. לפי הרמב"ם לא יברך.
2. לפי הרמב"ם, ע"ז, יב, י, האיסור הוא רק כשצובע שיער לב, לשחור. ולפי הטור, יו, ד, קפב, ט, מי ששערו שחור וצבעו לבון, חייב אפילו בשיער אחד. והיתה נוסחה בטור, שבה היה כתוב שכן כתב הרמב"ם, והב"י, שם, כתב שאותה נוסחה אינה נכונה. כי האיסור הוא רק לצבוע שיער לבן לשחור, כדי להראות בחור, ומשום נוי. אבל לצבוע שיער שחור ללבן, מותר לכתחילה. אבל הפרישה שם, קיים נוסחת הטור. ועכ"פ השו"ע, יו"ד, קפב, ו, פסקו המחבר והרמ"א שאסור לצבוע שערות לבנות לשחור. וכתב הט"ז, שם, ס"ק ז, שלצבוע שיער שחור ללבן מותר לכתחילה. כפי שכתב הב"י שנפלה טעות סופר בטור. ונראה שאותם בחורי ישיבה שצובעים שערם השחור ללבן לקראת פורים, גם לפי הטור הם מותרים לעשות כן, כי אינם מתכוונים לנוי רק לצורך שמחה, עיין שו"ת שרידי אש ח"ב, מא.
3. הנה למרות האמור בשו"ת אבני נזר, או"ח, מא, לענ"ד הרמב"ם לא הצריך עשיית דין לשם כתיבת סת"ם, ולא הכנת קולמוס לשם כתיבת סת"ם. ולכן אין בהם קדושה. ואע"פ שמשתמשים בהם בשביל תשמיש קדושה, הרי תשמיש דתשמיש שרי. וכל שכן אלו שמשמש, דבר שטרם הושלם. ולא מצינו שהכלים והחומר שמעבדים בהם העור לשם ס"ת כתפילין, צריכים לנהוג בהם קדושה. אף שבכל אלה אסור לבזותם, שהרי אפיול תשמישי מצווה אסור לבזותם. וגדולה מזאת מצאנו שנוטל מדיו שכבר כתב בה אות בסתם, בשביל לכתוב אות אחרת, שו"ע, יו"ד, רעד,
ד. וכתב הש"ך, שם, ס"ק ה, אפילו לצורך כתיבת חול. אבל בזה יש מחלוקת עיין פת"ש, שם, ס"ק
ב. והמחלוקת היא מן הדיו שכבר ניתן על העור לכתיבה. לא בשארית הדיו שלא כתבו בה.
4. אינה פסולה, אבל גש לרב שייתקן אותה כהלכה.