דין היחס לבתי מזוזה
לאחרונה בדקנו המזוזות בביתנו והחלפנו את בתי המזוזה. ושאלתי היא האם בתי המזוזה צריכים גניזה וכן האם הניילונים שעטפו את הקלף צריכים גם הם גניזה. כי פעם מישהו אמר לי שגם הניילונים צריכים גניזה. ואם כך, ואני מקווה שזה לא יישמע ציני, מה דינם של המסמרים שקיבעו את המזוזה?
בגמרא מגילה כו, ב, מנו את הספרים (=ס"ת), תפילין ומזוזות, ותיק של ספר תורה. ונרתיק של תפילין כתשמישי קדושה. כלומר, התפילין והנרתיק שלהם והס"ת והתיק שלו, כולם תשמישי קדושה. המזוזה, כנראה, שלא נהגו להניחה בנרתיק, ולכן היא נמנתה לבדה. אבל עתה שנוהגים להניחה בנרתיק, הרי דינו כנרתיק של תפילין והוא בכלל תשמישי קדושה. וכן כתב המאירי, על מגילה, שם. והנה הרמב"ם, ס"ת, י, ד, והשו"ע, יו"ד, רפב, יב, מנו גם את הארון של ס"ת בכלל תשמישי קדושה אפילו שמניחים בו ס"ת בתוך תיק. ולא ראו בארון תשמיש דתשמיש. וההסבר לכך הוא שמתחילתו הוא מיועד לכך. לפי זה הדבר פשוט שהניילון המקיף את המזוזה הוא תשמיש קדושה, לא אפילו הנרתיק הוא תשמיש קדושה, אע"פ שמניחים בתוכו מזוזה שכרוכה בניילון. הואיל והנרתיק מיועד מתחילתו לכך. אבל המסמרים נלענ"ד שאינם תשמישי קדושה, אלא תשמיש בתשמיש. וברור שתשמישי קדושה שבלו, נגנזין. לא כן תשמיש דתשמיש.