מסכת תענית
לכבוד הרב,
במשנה ראשונה של מסכת תענית יש מחלוקת בין רבי יהושוע לרבי אליעזר ממתי מתחילים להזכיר "משיב הרוח ומוריד הגשם" בתפילה. רבי אליעזר סובר - מיום טוב ראשון של סוכות רבי יהושוע אומר מיום טוב אחרון של סוכות רבי יהושוע שואל מדוע רבי אליעזר מזכיר את גבורות הגשמים כבר מיום טוב ראשון של סוכות שהרי הגשמים מהווים קללה בחג הסוכות (זה מקשה על האנשים לקיים את המצווה) אז עונה רבי אליעזר שגם הוא לא התכוון להתפלל שיבואו גשמים אלא רק להזכיר את גבורות הגשמים בזמנם. ואז עונה לו רבי אליעזר שאם ככה אז שיזכיר את הגשמים כל השנה, גם בקיץ (ככה הבנתי). השאלה: הרי כתוב במשנה במפורש "מאימתיי מזכירין גבורת גשמים" ולא "מאימתי שואלים על גבורות הגשמים" אז מדוע בכלל קיים הדיון הזה? מדוע רבי יהושוע חשב שגם שואלים על הגשמים? נראה שכל המחלוקת בין רבי אליעזר לרבי יהושוע צריכה להיות רק ממתי מתחילים להזכיר את הגשם בתפילה.
הדבר פשוט, ששני התנאים מתייחסים רק להזכרת גשמים ולא לשאלת גשמים. כי הבחנה ז כבר נשנתה במשנה במסכת ברכות, שהזכיר גשמים בברכת תחיית המתים, ושאלתך בברכת השנים. אלא שלדעת ר' יהושע, יש להתחשב בסימן קללה (שהגשמים בחג הסוכות סימן קללה), ולא להזכיר שבחו של ה' בעניין גשמים, בזמן שהוא סימן קללה. ולכן לשיטתו, יש להזכיר גשמים רק עם תום חג הסוכות, זמן שכבר אינו נחשב לסימן קללה מבחינת הגשמים, כי נגמרה מצוות סוכה. אבל לדעת ר' אליעזר, יש להזכיר שבחו של ה' בעניין גשמים, גם בזמן שהוא סימן קללה, והוא מתחילת חג הסוכות, כמו שלולב ניטל ביום ראשון, והוא סימן לגשמים (תענית ב, ב). ועל כך שאל אותו ר' יהושע, מאחר והוא מחייב להזכיר שבחו של ה' בעניין הגשמים, אפילו בזמן שהיא סימן קללה, מדוע אינו מחייב להזכיר שבחו של ה' בעניין גשמים כל השנה, כמו שבח ה' בעניין תחיית המתים שמזכירים כל השנה. ועל כך השיב ר' אליעזר, שלתחיית המתים אין זמן מיוחד, ולגשמים יש זמן מיוחד, ולכן תחיית המתים מזכירים כל השנה בתורת חיוב, ואילו הזכרת גשמים מאחר ויש לה זמן בזמנים, יש חיוב, ולא בזמנם, דהיינו כל השנה, רשות, אם רצה להזכיר שבח ה' בעניין גשמים כל השנה, מזכיר (תענית ב ב). זהו פירוש דבריהם.