דילוג לתוכן העיקרי

אשה

שאלה

בס"ד שלום עליכם כבוד הרב!!!
1. האם אשה שהיא נדה יכולה ללכת לבית העלמין ולבית הכנסת? נושא אחר:
2. אני מתפלל שחרית עם אחינו האשכנזים. האם שאני בתוך קדושת "ובא לציון" עצמה מותר לענות לקדיש?
3. האם הרב מכיר תימנים מעדתנו שמקיימים בכל ההלכות שלהם לפי הרמב"ם בלבד?(רק לדגש בהכל)
4. האם יש גרסאות שונות ברמב"ם שכתוצאה מכך ההלכה שונה בין גרסת פרנקל לבין הרב קאפח זצ"ל?

תשובה

1. באופן כללי יש לומר, לפי תורת הנגלה - מותר. לפי תורת הנסתר - אסור.
2. שאלתך לא ברורה, גם כשאתה מתפלל עם האשכנזים צריך אתה להתפלל עמם בקצב שלהם, ויחד עמם, לא להקדים ולא לאחר. אולם אם קרה שמסיבה כלשהי, אם אתה עדיין בתוך קדושת ובא לציון, והם כבר אומרים קדיש, אין לך להפסיק כדי לענות לקדיש (לפי שיטת הרמב"ם), משום שאין מעבירין על המצוות.
3. גם בימים שבהם בני עדתנו היו אדוקים אחרי פסקי רבינו, לא נהגו כמוהו בכל, כי היו מנהגים עתיקי יומין, מלפני הרמב"ם, שלא כהרמב"ם, שהמשיכו לנהוג בהם שלא כמו פסקיו. על אחת כמה וכמה, שלאחר שהשו"ע הגיע לתימן, ובמיוחד סידורים וספרים שהם לפי המקובלים, שחל כרסום בכמה נוסחאות, ובכמה מנהגים, שאבותינו הקדמונים נהגו כרבינו, ושינו ממנהגם. אולם, כך הוא הדבר אצל בני עדות המזרח שזנחו את הרמב"ם, שבעבר נהגו כמוהו. ופסקו כמו השו"ע, שיש דברים שלא נהגו כהשו"ע לכתחילה. ויש דברים ששינו מנהגם כהשו"ע בגלל פסיקות מאוחרות, כמו הבן איש חי וכיו"ב. וכל שכן אצל האשכנזים שאינם פוסקים לכל דבר ועיקר כהרמ"א, כך היה בראשית הדרך, וכל שכן עתה שיש שנהגו כהגר"א, או כהחזו"א, ועוד.
4. בד"כ במהדורת פרנקל מציגים בפני הקורא נוסחאות שונות. ואין הכרעת לטובת נוסחה מסוימת כפי שעשה הגר"י קאפח. אבל באותם מקרים שנתנו העדפה לנוסחה מסוימת, ברוב המקרים היא תואמת את ההכרעה של מרי. ויש ליפ מיטב זכרוני שלא. ואפילו כאלה שיש בהם הבדלים הלכתיים. אבל עניין זה, פוק ותשכח.