דילוג לתוכן העיקרי

תפילת תשלומים

שאלה

שלום לכבוד הרב,
אני הנני נער כבן 18. לאחרונה אני משתדל יותר להקפיד על 3 תפילות ביום (מנחה וערבית לרוב ביחיד). שאלתי היא בקשר לתפילת תשלומים. ידוע לי שמותר להתפלל תפילת עמידה נוספת במידה ובאונס גמור לא התפללתי את התפילה הקודמת. בכל אופן, השאלה מה קורה אם נניח ביום מסויים לא התפללתי מנחה לא בדיוק מתוך אונס גמור, אלא סתם בגלל שלא הקפדתי. אני עדיין בשלבים ראשוניים של החיזוק הזה, ואני עושה את זה בהדרגה (ולכן לפעמים "מתפספס" לי, ויש גם ימים שאני מתפלל רק שחרית). לכן נראה לי קצת מוזר ואולי אף "צבוע" במידה מסוימת להתפלל ביום מסויים "תפילת תשלומים" בספק אם זה אונס גמור, וביום אחר לא להתפלל כלל לא מנחה ולא ערבית. אני יודע שאין שום הנחות בהלכה, אבל בשורה התחתונה השאלה שלי: האם להתעקש להתפלל תשלומים בערבית, במידה ופספסתי מנחה (לא בדיוק באונס גמור) או להתפלל רק את אותה תפילה, בשאיפה שזה לא יחזור על עצמו בעתיד (כי תפילת תשלומים זה נראה לי קצת פתרון למי שבאמת לא מפספס אף תפילה, ולכן מותר לו פעם בכמה זמן להשלים את התפילה, אבל ודאי שלא להפוך את זה לשיטה)?

תשובה

רק מי שלא התפלל תפילה מסוימת, במזיד, אין לו תשלומין. אבל אם לא התפלל בשוגג, או באונס. שים לב, גם בשוגג, לא רק באונס, יש לו אפשרות להתפלל תפילת תשלומין, רמב"ם, תפילה, ג, ח. וכן אם טעה גם הוא נחשב לשוגג או אנוס, ויכול להתפלל תשלומין, שו"ע, או"ח, קח,
א. וכתב המ"ב, שם, סק"א, שמי שלא התפלל מחמת שלא היתה דעתו נכונה עליו כראוי, אף שלא עשה כדין, מכל מקום, הוא אינו נחשב למזיד, ויש לו תשלומין. ואשרינו שחז"ל ידעו את חולשותינו, והשאירו לנו פתחי מילוט, כדי שניחלץ מיצר הרע שמפתה אותנו לפרוץ את המסגרת של שלוש תיפלות בזמנן, כי גם בענייני תפילות, ניתן לומר את דברי חז"ל על התורה, אם תעזבני יום, יומיים אעזבך. אם רשאי האדם להתפלל תפילה רביעית, תפילת נדבה, אבל בתנאי שיחדש בה דבר. דהיינו שיוסיף בתפילת שומע תפילה בקשה בשביל עצמו, או קרוביו, או בשביל כלל ישראל, בדברים שיש בהן צורך שהזמן גרמן. שו"ע, או"ח, קז.