דילוג לתוכן העיקרי

סעודה רביעית

שאלה

(איתא בגמ' שבת קיט עמ' שני. "אמר ר' אלעזר לעולם יסדר אדם שלחנו בע"ש אע"פ שאינו צריך אלא לכזית ואמר ר' חנינא לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת אע"פ שאינו צריך אלא לכזית חמין במוצאי שבת מלוגמא פת חמה במוצאי שבת מלוגמא ר' אבהו הוה עבדין ליה באפוקי שבתא עיגלא תילתא הוה אכיל מיניה כולייתא כי גדל אבימי בריה א"ל למה לך לאפסודי כולי האי נשבוק כולייתא ממעלי שבתא שבקוהו ואתא אריא אכליה") ונפסק בשו"ע או"ח סימן ש. לא ראיתי ציון לפסיקה של הרמב"ם, א"כ למה?
תודה.

תשובה

עיקר החיוב הוא שלוש סעודות בשבת, ובזה אין מי שחולק. רמב"ם, שבת, ל, ט. אולם ניתן לקיים סעודה שלישית ביום שבת מן המנחה ואילך, וניתן לקיים סמוך ללילה. ורבינו נתן עדיפות לזו האחרונה, שכן רבינו, שבת, ל, ה, כתב: "וכן מסדר שלחנו במוצאי שבת, ואף על פי שאינו צריך אלא לכזית, כדי לכבדו בכניסתו וביציאתו". וכתב מרי שם, שהכוונה לסעודה שלישית. ויוצא לפי זה שרבינו נתן עדיפות לסעודה שלישית הסמוכה ללילה, כדי שתימשך אל מוצאי שבת, ויהיה כבוד לשבת גם בצאת השבת. וכך נהגו אבותינו במצרים.