דילוג לתוכן העיקרי

מוכנות לנישואים

שאלה

שלום לכבוד הרב הנני סטודנט בן 22 חוזר בתשובה מזה כשנתיים ממשפחה דתית במקור, ומתגורר בנתניה אני לומד במסלול אקדמי מאוד תובעני (ראית חשבון) דבר המצריך השקעה רבה של זמן (לצורך הדוג' אני יכול להרשות לעצמי כרגע שעה ביום בממוצע בלבד ללימוד תורה). אני מחפש מישהי במטרה להתחתן זה מס' חודשים. עד עתה לא יצא מזה שום דבר רציני (אפילו לא נפגשתי עם אף בחורה) לפני כשבועיים הציע לי בן דודי להכיר מישהי שלומדת ב"מעלה" שבירושלים וגרה בנווה דקלים. מפאת המרחק הרב שלי הן מירושלים והן מגוש קטיף דחיתי את ההצעה כיוון שידעתי שאין סיכוי לקשר הזה מבחינתי מלכתחילה - בגלל הלימודים. אתמול אחותי הציעה לי חברה שלה מהלימודים - "מכללת אורות אלקנה". אותה בחורה מתגוררת ברחובות. הענין הוא שהמכללה לא כל כך מרוחקת מהאונ' בא אני לומד "בר אילן" ולכן אני די מתלבט. ברצוני לשאול את הרב:
1. האם ההתלבטויות שלי כשאני לוקח כשיקול עיקרי את הלימודים כגורם מעקב לחתונה מתאימות לאדם דתי ולרוח ההלכה? (עלי להדגיש שהלימודים מאוד תובעניים - באחד המקצועות אחוז המעבר בכל מועד הוא 40% וכישלון בו מעקב את המשך הלימודים)
2. איך אוכל לדעת אם אני מוכן בכלל לנישואים? מה אפשר להגדיר כחוסר בשלות ומה אפשר לסווג כפחד גרידא?
3. נאמר בקידושין שאדם שמלאו לו 20 שנה הקב"ה אומר עליו תיפחנה עצמותיו. האם זה אומר בעצם שצריך לעזוב הכל על מנת להתחתן ללא קשר לשום אילוץ חיצוני.
4. מה אתה ממליץ לי לעשות - להענות להצעה, לחפש הצעות מאיזור המגורים שלי בלבד או לא לחפש כלל עד לסיום הלימודים (עוד שנתיים שלושה).
בתודה רבה מראש נתנאל

תשובה

לברר פרטים אודות שתי ההצעות ולהיפגש עם הבחורה שהפרטים שה נראים על פניהם טובים יותר. אם אז נוצר קשר, יש לווסת את הפגישות, ואם אפשר לבקש ממנה, שלפעמים היא תגיע לאזור שלך, כדי למזער את הפגיעה בלימודים שלך. ואם לא נוצר קשר, יש לבדוק עם האחרת, וכן על זו הדרך, ולעולם מצוות קידושי אישה, ופה הן מצוות חשובות כשהן לעצמן ולקדושת האדם בפרט, ולכן יש להשתדל בקיומן ובפרט בדורנו. וד"ל ומאחר ולימודי דיפלומה הן חשובים לפרנסת האדם, והם היו אמורים להיות קודמים לנישואין, אך כיוון שבארך הכל נדחה, ואין הדבר טוב, לכן מזה ומזה אל תנח ידיך. וה' יהא בעזרך במציאת העזר שכנגדך.