דילוג לתוכן העיקרי

ירושה

שאלה

בת דודה של אבי ז"ל נפטרה היא לא נשאה מעולם ולא היו לה ילדים וגם לא אחים אבי ז:ל אחיו ואחותו שגם הם לא חיים כבר היו הקרובים היחידים שלה. לי יש עוד אח ואחות לאחיו של אבי בן ולאחות של אבי בן ובת
א. מה הדרך הנכונה מבחינה הלכתית לחק את הכספים שהשאירה בץ אני הייתי שותף בחשבונות הבנק שלה בעקבות בקשתה שאטפל בכך, למרות בקשותי החוזרות שתכתוב או תגיד כיצד לחלק את כספה לאחר מותה היא סרבה. האם מבחינה הלכתית מחצית הכספים שייכם לי. ומה הנכון לעשות מבחינה מוסרית.

תשובה

יש לברר בעניין זה שלושה דברים:
א. מי הם היורשים
ב. מהו העיזבון
ג. מה לעשות בעיזבון שלה ובכן:
א. קשה לי להבין את הקירבה של האביך אליה מלבד שכתבת שהיא בת דודה. אבל, כיוון שאין לה בנים ובנות ולא בעל, יורש אותה אביה לפי ההלכה, אביה ואמה לפי החוק. היה וכבר נפטרו יורשים אותה בני אביה, דהיינו ואחיה, או צאצאיהן. ואם אין אחים וצאצאים שלהם, יורשים אותה אחיותיה וצאצאיהן. לפי ההלכה, לפי החוק, האחים והאחיות שווים. וכן צאצאיהם. היה ואין לה אחים ואחיות ולא צאצאיהם שלהם, יורש אותה הסבא, ואם כבר נפטר יורשים אותה בני אותו סבא, שהם כנראה הדודים של אבא שלך, או צאצאיהם, וכנראה, אביה הוא נכד לאותו סבא. כלומר, אביו של אביך הוא נכד לאותו סבא. ומכח זה הוא יורש.
ב. אם באמת היית שותף בכספיה, ותוכל להוכיח זאת, חצי הכספים הוא שלך, ולא מכח ירשה. אלא מדיני שותפות. והחצי השני הוא העיזבון והוא אמור להינתן ליורשים או עפ"י צוואה, אם היא השאירה צוואה, או על פי דין, כמתואר לעיל בסעיף א.
ג. חלוקת העיזבון או בהתאם לצוואה או בהתאם לדין, אם לא השאירה צוואה, ואם היורשים יסכימו להנציח אותה במפעל תורני או במפעל חסד, זו זכות גדולה לה וליורשים. כדברי הנביא, יד ושם בבית ה' טוב מבנים ומבנות.