דילוג לתוכן העיקרי

קריאת נשים בספר תורה, יין, וציצית.

שאלה

1. האם במניין שנשים עושות רשאיות הן לקרוא בתורה?
2. נדמה לי שמרי אמר שניתן להחזיר יין שכבר קדשו עליו לבקבוק ע"י קיטוף וניפוץ. והרב כתב לשואל מאתמול שאין ליין זה תיקון.
3. כתב הרב שנוהג לנשק ציציותיו.
א. מדוע אינו חושש לדברי רב נטורנאי גאון שכתב על האוחזים בציציותיהם (לפני שהתפתח מנהג הנישוק ככל הנראה בעקבות התפתחות הקבלה ואכמ"ל) בשעת ק"ש ואמר וכי שיגיעו ל"וכתבתם" ילכו למזוזה וינשקוה? וציווה להשביע אותו אדם שעשה כן שלא יעשה כן.

תשובה

1. אם הן קוראות להתקהלות שהן מניין - אסור להן. ואם אין הן קוראות להתקלות מנין, אלא קוראות בתורה, ומעיינות בה ומפרשות את הפסוקים לצורך הידיעה, ניתן להתיר.
2. לפי מיטב ידיעתי (בעל פה) מאבי, גם את זה הוא לא התיר לכתחילה, אלא בדיעבד או בשעת הדוחק. אבל כדאי לעמוד בקשר עם הרב אברהם חממי, שאוסף את תשובות מרי, כדי לדעת אם יש למרי תשובה בכתב על כך.
3. ראשית, כתבתי לגבי ס"ת, שאיני מנשק את ידיי, אלא את הציציות שאני מפנה לעבר ס"ת. דבר נוסף, לגבי מנהג נישוק של ציציות בק"ש, רב נטורנאי הסתייג ממנו. בגלל יוהרה. ובימינו הדבר כבר התפשט, ואין חשש ליוהרה. אם יש היום להתסייג בימינו, הוא בגלל שני דברים: צורות מסוימות של נישוק, שאין מתאים לנהוג בהן. ושהנישוק של הציציות, פגע במנהגנו הנפלא שאנו קוראים את קרית שמע מראשיתה ועד סופה, כולם ביחד מלה מלה הברה הברה. באופן שפמליא של מעלה אומרת לנו, כנסת ישראל, השמיעיני את קולך כי קולך ערב.