דילוג לתוכן העיקרי

מה דעת הרב בכמה שאלות שנחלקו בהן גדולים ?

שאלה

א. קוסם (זריזות ידיים) מותר או אסור?
ב. ברכה על במבה שהכל או אדמה?
ג. שעון אלקטרוני מוקצה או לא?
ד. אורח שפתח מקרר בשבת והייתה בו נורה, האם מותר לו לסגור בשינוי? (או שישאירו פתוח ויפצה את בעל הבית על הנזק).תודה רבה!

תשובה

א. מותר, אבל יש לרמוז להם בתחילה, או לומר להם בחוץ שמדובר בזריזות ידיים, כדי שלא יתפתו לחשוב שמדובר במעשה כשפים, ושכביכול יש ממש במעשה כשפים.
ב. תשובתי בעבר ניתנה מתוך הנחה שהבמבה עשויה מבוטנים שקולים אותם בסיר עם שמן כמו התירס שנקרא פופקורן, הרי ברכתו של התירס בורא פרי האדמה, אף שנשתנתה צורתו המקורית. אולם עתה התברר לי שהבמבה מיוצרת מחמאת בוטנים וקמח תירס, שמן ותבלינים. ולפיכך הדבר פשוט שהברכה היא שהכל.
ג. אם אין מפעילים אותו בשבת, הוא אינו מוקצה. כי הוא אינו כמו נר דולק, שאסור בטלטול. ולא כלי שמלאכתו לאיסור, כי אין ייעוד בזה, אלא שיש פונקציות שאם רוצים להפעיל אותן הן כרוכות באיסור, אם הן נעשות בשבת. אבל השעון בייסודו המרכזי, ניתן להשתמש בו שנים רבות, מבלי להפעיל משהו שכרוך באיסור, אילו נעשה בשבת.
ד. שישימו מגבת על הדלת, כדי שהדלת תהיה סמוכה לפתח, אך לא תינעל. אשר לשאלה אם האורח חייב לשלם לבעל הבית דמי נזיקין, אע"פ שאדם מועד לעולם, אבל הוא אנוס, כיוון שהוא היה רשאי להניח שהנורה מנוטרלת, כפי שיהודים דתיים נוהגים. ורק אם ידע ובכל זאת הוא עשה את אשר עשה, הוא אולי אחראי, כיוון שמדובר בגרמא בנזיקין. ורק לגבי המאכלים שמתקלקלים מיד, הדבר נחשב לגרמי.