דילוג לתוכן העיקרי

עליות לתורה

שאלה

במניין הבוקר יש כמניין וחצי ללא כהן, יש מספר לויים. בזמן האחרון הצטרף כהן (וזה מצוין). עד בואו של הכהן היינו עולים לתורה כל שבועיים שלושה, מאז בואו יוצא מצב שעולים לתורה פעם בחודשיים שלושה. (וזה ללא יארצייט או חיובים אחרים). האם יש אפשרות לבקש מאותו כהן לצאת מדי, מדי פעם לפני קריאת הכהן, כדי שיוכלו יותר ישראל לעלות? ידועה ההלכה שרצוי לעלות פעם בחודש. חודש טוב ובשורות טובות.

תשובה

אי אפשר להפסיד את הכהן מצווה שישמע קריאת התורה, בשביל שמישהו מכם יזכה במצווה לקרוא בתורה. והנה אם יש ביניכם תלמיד חכמים, והכהן הוא עם ארץ, תוכלו לנהוג לפי עיקר הדין שתלמיד חכמים קודם לכהן עם הארץ. ואם אין לכם תלמיד חכמים נראה שתוכל להנהיג שבשני וחמישי תמכרו את העליות, לכל המרבה במחיר. ויקרא זה שקנה את ראשון ואפילו ישראל, ואפילו אם הכהן נמצא בבית כנסת. עיין שו"ת יביע אומר, ח"ו, או"ח, כג, שהתיר בשני וחמישי, שלא שכיחי בהם רבים, כשיש שני חתני בר מצווה והם ישראל, לבקש מהכהן לצאת, ויזמינו את שני החתנים, משום כבוד הבריות. ואם הכהן מסרב לצאת, הוא התיר לקרוא בפניו, כי לדעתו, כהן יכול למחול על כבודו לצרוך נסיבות כאלה, בימי שני וחמישי דלא שכיחי רבים. ואחרי בקשת המחילה, אני איני בדעה שהכהן צריך לצאת מבית הכנסת, כי בעניין זה אני בדעתו של הב"י, או"ח, קלה, שהביא את שו"ת מורנו הרב יוסף קאפח, שרש ט, שהתיר לנהוג כמנהג המקום, שמכרו בשבת בראשית, כדי שיקרא ראשון בראשית, כדי שיהיה כסף לבית הכנסת, ומורנו הרב יוסף קאפח הורה שעל הכהן לצאת. והב"יה הסתייג שאין צורך שהכהן יצא, ודי בכך שהכהן ימחל על כבודו. ולכן בניתי לכם היתר ע"י מכירה, והגבלתי אותו רק לשני וחמישי, דלא שכיחי רבים, ולענ"ד אפילו שהכהן בביה"כ רק שיאמרו בהזמנת העולה לתורה, אע"פ שאינו כהן.