דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורנו רבינו:
א. דין ברכה על מרק ירקות, המכיל למשל תפו"א, גזר, קישוא, ואיטריות!! (וכן, מה הדין במרק שעועית, חיטה וכו')?
ב. בדין ברכה על מרק עוף עם בשר - כתב מארי שנראה שהבשר עיקר ולכן צריך לברך "שהכל". האם גם על התפו"א? (כמובן, שאינני אוכל עם לחם).
ג. מה הדין אם במהלך ריב בין שני ילדים, האחד שובר לחבירו בטעות את המשקפיים וכדו' ללא כוונה (כגון: שחנקו וכתוצאה מכך נשברו או נתעקמו)?
ד. אם לאחר שהנחתי את התפילין של יד וראש, התרופף לי הקשר שביד, ואני רוצה לחזקו. האם אני צריך לברך שוב על יד?
ה. האם לכלה ספרדיה אסור ללכת במשך שנה מנישואיה לבית קברות? ו. בשו"ע סימן שי"ד סעי' י"א, פוסק השו"ע (כדעת הרא"ש והרי"ף דלא כהרמב"ם) שאסור לאדם להערים וכדי לכסות הנקב בשבת, לוקח דבר מאכל (שום וכיו"ב) ואומר שעושה זאת להצניעו. והש"ע מחלק בין שאר אנשים ולת"ח. וכותב שם המ"ב: "כן מוכח מהרמב"ם". ושאלתי: הרי הרמב"ם מתיר בכולם? והיה צ"ל "כדעת הרא"ש והרי"ף"? סליחה על האריכות. בהערכה רבה!!

תשובה

א. אם הוא אינו אוכל פת, שאם הוא רק שותה את המרק ואוכל את התכולה שבמרק, ואם התכולה שבמרק קיימת קיום עצמי, הירקות לא נמוחו. והאטריות שמרו על צורתן, הרי שעליו לנהוג בברכות כדלקמן: יברך על האטריות "בורא מיני מזונות", ועל תפוחי האדמה יברך בורא פרי האדמה. ועל המרק יברך שהכל.
ב. לא ברורים לי דבריך על דברי מרי, שהרי המרק והעוף - כל אחד ברכתו שהכל, ולא שייך בהקשר הזה עיקר וטפל. אבל מרק ותפוחי אדמה יש לברר אם המרק מרובה ונועד למשקה, ולא רק לטיבול, הרי יש לברך שתי ברכות שהכל על המרק ובורא פרי אמדה על תפוחיה אדמה. כי גם המרק וגם תפוחי האדמה חשובים לו ואינם מעורבים, ואין דין עיקר וטפל במצב כזה.
ג. אם הקטן לא הגיע למזונות, הוא אינו בר תשלומים. ולכן פגיעתו רעה. שיש נזק ואין תשלום, רק אם יוכח שההורים יודעים שבנם הוא ח"ו פרא אדם שידו בכל, ולא שמרו עליו, אפשר שהם חייבים לשלם את דמי התיקון של המשקפיים.
ד. אם זזה הקובייה מן המקום חייב לברך. ה. תלוי במנהג אבותיה, ובכלל רצוי שכל אשה לא תלך לבית הקברות. ו. יש שהרמב"ם, שבת, כג, ג, חומרא וקולא, חומרא שהוא אוסר לסתום כל נקב, אפילו אם אין היין יוצא שם. ויש בדבריו קולא, שלא אסר להערים. והמ"ב, שיד, ס"ק מז, התייחס לחומרא של רבינו שהפוסקים החמירו כדעת רבינו לאחר כל נקב, אפילו שלא יוצא ממנו היין. והמ"ב לא התכוון לקולא של רבינו בעניין ההערמה. דוק ותשכח.